Primary Advertiser

"בהתחלה לא רצינו את אמיר שורוש לתפקיד ראמזי. היום אנחנו אוכלים את הכובע"

ניר יהב, בשיתוף מפעל הפיס

עודכן לאחרונה: 16.11.2021 / 13:18

אפילו נדב פרישמן ויניב זוהר, היוצרים של "קופה ראשית", מופתעים מהצלחת הסדרה. בפודקאסט "מה נשמע?" הם מספרים איך תוכננה להיראות במקור, על מי מבוססת הדמות של כוכבה ומה קרה באודישן של אמיר שורוש. וגם: הפרסומת המדוברת לבזק ומי הדמות האהובה עליהם? האזינו

במהלך צילומי העונה השנייה של "קופה ראשית" קיבלו היוצרים נדב פרישמן ויניב זוהר הודעה לפיה הסדרה מועמדת לפרס האמי האמריקאי: "לא האמנו", הוא מודים בשיחה עם ניר יהב בפודקאסט "מה נשמע?", הפודקאסט של וואלה! תרבות בשיתוף מפעל הפיס. "במשך כמה זמן חיפשנו מי המציא את המתיחה הזו ולמה הוא עושה לנו את זה. רק אחרי שהבנו שזה באמת קורה ושאפילו באקדמיה של האמי אהבו את זה, קלטנו שהסדרה הפכה לקאלט אמיתי והתחלנו להאמין בעצמנו".

בימים אלו העונה השלישית של "קופה ראשית" משודרת בכאן 11 והיא אחת הסדרות המדוברות והאהובות ביותר בישראל, אולם היוצרים זוכרים שכמו כל ההתחלות, גם זו לא הייתה פשוטה.

פרישמן: "זה ממש לא פרץ מהר. העונה הראשונה שודרה בטלוויזיה החינוכית, ואז סגרו אותה ואף אחד לא רצה את הסדרה חוץ מערוץ 10. אלא שאחרי שהם לקחו את 'קופה ראשית', הם גם נסגרו וזה שוב חזר למדף. בינתיים, כל אחד מאיתנו שב לעבודותיו היומיומיות והרגילות".

זוהר: "ידענו שמי שכן ראה את זה, מאוד אהב. הבעיה שלא ראו את זה הרבה אנשים עד אז, ובכלל, לא יותר מדי אנשים ידעו שזה עלה והיה בטלוויזיה".

מתי זה השתנה?

פרישמן: "המשכנו להציע את הסדרה לכל מי שיכולנו לחשוב עליו ובסוף התאגיד הודיעו שהם בכל זאת ילכו על זה, ויפיקו עונה שנייה".

זוהר: "וכשהעונה השנייה עלתה, זה היה בדיוק כשהתחילה הקורונה וכולם חיפשו מה לראות ומצאו את זה. משם זה כבר זינק".

נדב פרישמן, יניב זוהר - יוצרי קופה ראשית. ראובן קסטרו
בשלב מסוים הם הבינו - הסדרה הפכה לקאלט. פרישמן וזוהר/ראובן קסטרו

בואו נחזור רגע אחורה - מאיפה בכלל הגיע הרעיון לסדרה כמו "קופה ראשית"?

זוהר: "נדב ואני עבדנו לראשונה ביחד לפני שש שנים. התחברנו וחיפשנו מה אפשר לעשות, אבל אף אחד לא רצה להעסיק אותנו. בדקנו מכרזים שונים וניסינו לדחוף סדרות ולהגיש כמה שיותר דברים. פתאום, אחרי כמה חודשים אנחנו מקבלים טלפון ואומרים לנו 'התקדמתם שלב עם הסדרה'. אפילו לא זכרנו על איזו סדרה מדובר וכשאמרו שזו הסדרה עם הסופר, שאלנו 'אה, הם אהבו את זה?'".

פרישמן: "רצינו לייצר משהו קומי ו'קופה ראשית' התחילה בכלל כמשהו אחר - סדרת מערכונים בשם 'סופרוומן'. לשירה קראו בהתחלה לימור וזה היה מבוסס על הדמות של המנהלת. זו הייתה אמורה להיות תכנית קטנה, עם ארבעה שחקנים ותפאורה, אבל בשלב מסוים הבנו שלכתוב 20 פרקים לדבר כזה יהיה מסובך, אז הגשנו משהו אחר, לא בדיוק את מה שביקשו".

זוהר: "למזלנו, המפיק עמית סטרוטינר זיהה שיש פה משהו והכניס את היד עמוק לכיס. הוא השקיע בערך חצי מיליון שקל בעונה הראשונה וכל הזמן אמר לנו שזה הולך להפוך את המדינה. פגע בול".

איך עבד תהליך הליהוק?

פרישמן: "זה היה חלק מהקסם שביצירה. בכל פעם שמישהו חדש הצטרף, הסדרה השתנתה ובהתאם, הביטחון שלנו עלה. בהתחלה אף אחד לא ממש רצה לבוא וזה תיסכל אותנו, אבל פתאום קרן מור ראתה את זה והתחילה להחמיא לתסריטים כאילו זה משהו של החמישייה. זה שינה את כל הגישה".

זוהר: "אני למשל לא רציתי את אמיר שורוש בהתחלה. היה לנו באודישן עוד מועמד, שעשה עבודה מדהימה ואמיר הביא אז משהו אחר מהתפקיד שהוא עושה עכשיו. היום אני אוכל את הכובע, לשמחתי"

פרישמן: "אחרי שצילמנו את העונה הראשונה אמרנו שאמיר מזכיר את אסי כהן ביכולות שלו. הוא יודע לעשות דברים מיוחדים".

והדמות שלו, ראמזי, גם מראה דמות אחרת של ערבי בטלוויזיה.

פרישמן: "הסופר הוא כזה. הוא מזמין אליו את הערבי, הרוסי ואחרים. זה מקום מאוד קלישאתי. לא רצינו לכתוב סאטירה, אבל החלטנו לגעת גם בזה, כי בסוף ראמזי הוא בן אדם, מישהו שמתחברים אליו באופן אישי".

sheen-shitof

עוד בנושא

"היו רגעים שהיה נדמה לי שהשנים חולפות והחלום יברח, ומוזיקה תישאר רק תחביב"

בשיתוף מפעל הפיס
קופה ראשית עונה 3. כאן 11,
כבשה את המדינה. קופה ראשית/כאן 11

מה לגבי נועה קולר, איך היא הצטרפה?

פרישמן: "את נועה אני מכיר בערך 12 שנים, מאז שעשיתי פרויקט שהיה בערוץ ביפ עם קבוצת קומיקאים צעירים. היא הייתה הראשונה שהתקבלה אז, ועבדנו חצי שנה ביחד. כבר אז ראו שהיא כישרון נדיר וכשכתבנו את 'קופה ראשית' ישר חשבנו עליה".

זוהר: "זו הייתה הסכמה גורפת. אני ואשתי היינו מאוהבים בדמות שלה עוד מ'בלתי הפיך'".

מאיפה הגיעה ההשראה לדמויות השונות?

פרישמן: "מאוד אהבנו את הסדרה '30 רוק', אז משם קיבלנו השראה לדמות של שירה, שמזכירה את זו של טינה פיי ושל ראמזי, שהכל נופל עליו כמו קנת' התמים. לגבי כוכבה, חשבנו הרבה על קרטמן מסאות' פארק ומה הוא היה אומר. הם סוג של בני דודים, תמיד חושבים שהם צודקים ואין להם גבולות".

זוהר: "הסתובבנו המון בסופרים שונים במסגרת התחקיר, היינו מבלים שם יום שלם. ככה שמענו למשל על איזה פרופסור מאוניברסיטת תל אביב שכל בוקר מגיע ב-8:00, אחרי שכבר ביקר בשני הסופרים האחרים בשכונה וצילם שם את המחירים ועכשיו הוא רוצה הנחות. מזה נולדה הדמות של דב נבון. חשבנו עליו בתור ג'ורג' קוסטנזה, אם הוא לא היה פוגש את ג'רי".

בעקבות ההצלחה היו גם הרבה שחקנים שאמרו שהם לא רצו להשתתף בהתחלה ועכשיו מתחרטים על זה. אתם מרגישים איזו תחושת ניצחון?

פרישמן: "בהחלט. יש תחושת ניצחון. לא שמחה לאיד, אבל הרגשה טובה. חייבים להודות שלא באנו אליהם בהתחלה עם הצעה מבטיחה מדי. דיברנו על סדרה שמתרחשת בסופר ותשודר בחינוכית".

נדב פרישמן, יניב זוהר - יוצרי קופה ראשית. ראובן קסטרו
תחקיר לא שגרתי/ראובן קסטרו
יניב זוהר נדב פרישמן יוצרי קופה ראשית. ראובן קסטרו
כרגע הם עסוקים בפרסומת לבזק ותכנית ילדים ורק אז יגיע הרגע לכתוב את עונה 4 של קופה ראשית/ראובן קסטרו

הסדרה מאוד פופולרית גם בקרב ילדים. איך זה קרה?

זוהר: "אנחנו מודים שלא צפינו את זה, אבל אפשר להבין את ההזדהות שלהם. ראמזי למשל, הוא כמו ילד, סוג של בובספוג, אז קשה לא לאהוב אותו".

פרישמן: "והסופר הוא מקום מאוד נגיש. ילדים לא עושים קניות, אבל הם מכירים את החוויה של הסופר, עם הצבעים והריחות. קרן מור, שעשתה הכל עד היום, אמרה לנו שהיא אף פעם לא עשתה משהו לילדים, וגם 'קופה ראשית' זה לא באמת משהו כזה, אבל פתאום מתנפלים עליה ומבקשים סלפיז".

זוהר: "כששלחו לי בפורים שעבר תמונה של ילדה מחופשת לכוכבה - הבנתי שמשהו מיוחד ויוצא דופן קורה".

מה ומי מצחיק אתכם?

פרישמן: "כשיוצרים קומדיה, קודם כל חשוב לעבוד עם מי שמצחיק אותך".

זוהר: "אנחנו לא צוחקים בקלות, אז כל פעם צריכים להרשים אחד את השני ולחשוב על משהו חדש. לנדב יש הומור 'מרושע' ועוקצני ממני. הייתי אומר שאני יותר איש של 'חברים' והוא יותר של סיינפלד, ואנחנו אוהבים מאוד גם את סאות' פארק ומביאים את זה. אז הכל משתלב".

פרישמן: "בישראל, שחר חסון הורג אותי מצחוק. הוא קומיקאי על".

זוהר: "יש לו את כל הכלים להצחיק אותך ובכל פעם הוא ישלוף משהו אחר. אני חייב לציין גם את אורי חזקיה, שהייתי מעורב במופע שלו בעבר וגדלתי בתעשייה על ברכיו".

מה יהיה בעונה 4 של "קופה ראשית"?

פרישמן: "כל מה שאנחנו יודעים שיהיה כרגע, זה 20 פרקים. אנחנו מסיימים עכשיו לכתוב את העונה השלישית של סדרת הילדים שלנו, 'לבד בבית' ובחודש האחרון מאוד עסוקים בצילום פרסומת חדשה לבזק עם גידי גוב וכל כוכבי 'קופה ראשית'. יש לנו המון רעיונות לעונה 4 ואנחנו שומרים אותם בצד עד שנגיע לזה".

לסיום, מי הדמות האהובה עליכם?

זוהר: "אנחנו חולים על גברת גועל נפש. עכשיו יש לה גם חבר, מר בושה וחרפה. אז נראה לאן זה יתפתח".

האזינו בתחילת הכתבה לפודקאסט המלא עם יוצרי "קופה ראשית"

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

ניר יהב, בשיתוף מפעל הפיס
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully