Primary Advertiser

"יפה ירקוני אמרה לי שנמאס לה להיות זמרת המלחמות. אז כתבתי לה שיר מחאה"

בשיתוף מפעל הפיס

18.2.2021 / 11:00

הפזמונאי אבי קורן, שחתום על כמה שירים בלתי נשכחים כמו "בוא הביתה" ו"שלווה", הלך לעולמו ב-11 בפברואר. הפרק שלפניכם, מתוך ארכיון יוצרים, מוקדש לזכרו, כולל סיפור מופלא על המפגש עם "זמרת המלחמות", תחילת הדרך לצד טוביה צפיר ועוד

אבי קורן ארכיון יוצרים מפעל הפיס. מפעל הפיס, צילום מסך
כתב למעלה מ-500 שירים. קורן ז"ל/צילום מסך, מפעל הפיס

ב-11 בפברואר, בגיל 75, נפטר הפזמונאי אבי קורן, אשר לאורך השנים היה חתום על כמה שירים שהפכו לנכס צאן ברזל בתרבות הישראלית, כולל "בוא הביתה", "שלווה" ועוד רבים אחרים. הפרק שלפניכם, מתוך ארכיון יוצרים, היוזמה המיוחדת של מפעל הפיס לתיעוד היוצרים הישראלים, מוקדש לזכרו.

"גדלתי ברמת גן והייתי בשומר הצעיר, כך שהייתה לי ילדות רגילה לשנות ה-50 למעט הבדל גדול אחד - אימא שלי היא ילידת הארץ ואני דור תשיעי כאן", סיפר קורן בשיחה עם יואב קוטנר. "אבא שלי, שהגיע מפולין, היה מאוד מוזיקלי ואהב פרקי חזנות ואצל אימא הרדיו היה פתוח כל הזמן ואני זוכר שהשיר הראשון ששמעתי בו היה 'בת שבע, בת שבע, הזמר הוא לך' בגלי צה"ל, שהייתה אז תחנה צעירה. כל השדרים שם היו האלילים שלי והתאהבתי".

קורן העיד על עצמו שלמרות שנהנה לשמוע מוזיקה עברית, יידיש ובהמשך גם את הביטלס, ואף היה מחבר שירים סלוניים, הוא כלל לא ראה עצמו ככותב: "בכלל ייעדתי את עצמי להיות שחקן. יעקב בנאי היה המדריך של חוג הדרמה בבית הספר שלנו והוא ראה בי ככוכב. לא איזה ילד פלא, אבל הייתי מוכשר ושיחקתי בהרבה הצגות וקיבלתי ממנו את כל התפקידים הראשיים".

השינוי אירע בגיל 15: "אימא שלי לקחה אותי למופע בהיכל התרבות, עם כל ותיקי הזמר הישראלי ואני זוכר את ההתרגשות מהקהל, 2,500 אנשים שרים במקהלה עם המנחים המדהימים. זה נתן לי מכה עצומה".

בעקבות אותו רגע, קורן החל לחשוב על הצטרפות ללהקה צבאית, אולם כיוון שהגיע מתנועת הנוער, הוא מצא עצמו פונה תחילה למסלול אחר: "יום אחד הנחיתי את מסיבת הסיום של הטירונות ומפקד להקת הנח"ל היה שם ואמר לי 'אם נזדקק לך, ניקח אותך' ובאמת בסוף קראו לי להצטרף, בלי מבחן כניסה אפילו. היינו אני ועוד בחור צעיר, טוביה קוזלובסקי, לימים טוביה צפיר, שהיה כל כך מוכשר שכבר בתכנית הראשונה הוא קיבל תפקיד משמעותי. בשלב מסוים גם גילינו פתאום שהוא יודע לעשות חיקויים".

"באותם ימים, להקת הנח"ל הייתה מוצר הבידור הכי חם בשוק. לא היו לנו מתחרים", נזכר קורן. "ופעם אחת טוביה ואני באנו עם המדים והכל לשייקה אופיר, שבחיים לא היה מביים דברים כאלה. ביקשנו שהוא יביים את התכנית הבאה שלנו בלהקה והצלחנו לגעת בו, אז הוא בא, חתם על חוזה וזו הייתה הצלחה ענקית. הוא הרים את הלהקה והיינו מבוקשים ונאהבים מאוד".

הסיפור המדהים ביותר שקורן סיפר אירע בעת ההיא: "התחלתי לכתוב שירים והם הצליחו, ואפילו לא ידעתי שאני כזה. אז לילה אחד, כשעוד גרתי בבית הוריי, חזרתי מהופעה של הנח"ל ואימא שלי אמרה שמישהי צלצלה וטענה שהיא יפה ירקוני. 'הקול שלה היה דומה, אבל אולי היא רק מתחה אותי', היא אמרה לי. חיכיתי לבוקר, התקשרתי ושמעתי את הקול ובאמת הוא היה דומה, ויפה אמרה לי 'חביבי, שמעתי שיר שלך והוא מאוד מוצא חן בעיניי. אני רוצה שתבוא אליי'. וואו".

קורן אכן עשה זאת והגיע לביתה של ירקוני "והיא פתחה לי את הדלת בחלוק ירוק. לא האמנתי. עד אז ראיתי אותה אולי פעם בחיים, מרחוק, כשהיא על במה ופתאום היא מתיישבת על הספה, מרימה רגל ואני על הכורסה ורק מסתכל על הרגל החשופה. אני בכלל לא זוכר על מה היא דיברה בפגישה ההיא. כל מה שחשבתי לעצמי זה 'מי יאמין לי כשאספר לו על זה?'".

"בסופו של דבר יצאתי מהבית שלה", הוא המשיך. "היא נתנה לי תקליטון עם שיר בצרפתית וביקשה שאכתוב מילים על המנגינה הזו, אבל לא זכרתי כלום ממה שהיא אמרה לי. זו הייתה תחילת הדרך שלי כפזמונאי, כמו איזה אידיוט. למזלי, פתאום נזכרתי שהיא אמרה שנמאס לה להיות רק 'זמרת החיילים' או 'זמרת המלחמות', אז לקחתי את המנגינה ואני, חייל מלהקת הנח"ל, כתבתי שיר מחאה - 'כבר עייפתי, די לי די. כבר עייפו מנגינותיי. כבר עייפו כולן ממלחמה'. הבאתי לה את זה והיא הייתה מבסוטית, חיבקה אותי וביקשה עוד שירים".

הרגע ההוא היה תחילתה של ידידות מופלאה: "הייתה בינינו אהבה גדולה שנמשכה 50 שנה. היא הייתה לי אם ואחות ובלי ידיעתה, גרמה לי להיות פזמונאי. הרבה פעמים במסיבות אצלה הייתי מספר לאנשים על החלוק הירוק והיא הייתה רצה לחדר וחוזרת עם החלוק. ככל שחלפו השנים היא אהבה שאני מספר על המקרה ההוא, כי ככה היא הרגישה צעירה וסקסית".

על "שלווה" סיפר קורן: "למרות שהוא נחשב לשיר קלאסי של להקות צבאיות, הוא בעצם מאוד אישי. שמעתי נעימת חליל יפהפייה ורציתי לכתוב לה מילים ורצה הגורל, ולהקת הנח"ל נקלעה לבעיה והייתה חייבת להכין תכנית חדשה במהרה. ביקשו ממני טקסט וכתבתי את 'שלווה' על בסיס אותה נעימה. הפזמונים באו לי בקלות. לא התייחסתי אליהם כקריירה, אלא פשוט כתבתי".

מועצת מפעל הפיס לתרבות ולאמנות ויואב קוטנר יזמו את ארכיון "תיעוד יוצרים במוזיקה הישראלית". "מדובר בפרויקט מרגש וחשוב, שנולד מתוך חזון ודאג לשימור נכסים תרבותיים", אמרה דולין מלניק, ראש מועצת הפיס לתרבות ולאמנות במפעל הפיס. יואב קוטנר, "מר מוזיקה ישראלית", יצא למסע תיעוד של יוצרים, זמרים, כותבים, מלחינים, מוזיקאים ו"גיבורי תרבות" והארכיון מאפשר הצצה אל מסעם של אותם אמנים.

לפרויקט "תיעוד יוצרים במוזיקה הישראלית"

שלומי שבת: "יש מוזיקה שאני עושה, ויבוא היום ואעשה את המוזיקה שאני רוצה"

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully