Primary Advertiser

לאה שבת: "אבא עבד כל היום, אמא ניקתה בתים, גדלתי בלי שממש ראו אותי"

בשיתוף מפעל הפיס

23.11.2020 / 10:00

עם אח גדול שהפך בעצמו לזמר מצליח, הדרך של לאה שבת ללב סצנת המוזיקה המקומית לא הייתה קלה ("התבשלתי המון זמן"), אך בעזרת ההתמדה והכישרון היא הפכה לזמרת ומלחינה מצליחה בפני עצמה. בפרק החדש של ארכיון יוצרים היא נזכרת בסיפור ההלחנה המשעשע של "בגלל הרוח" ועוד

לאה שבת מפעל הפיס ארכיון יוצרים. צילום מסך, צילום מסך
שירים בלתי נשכחים. שבת/צילום מסך, צילום מסך

לאה שבת מעידה על עצמה שאומנם גדלה בבית חם ביהוד, אבל "הרגשתי שגם גדלתי בלי שממש ראו אותי. לא היו לי יותר מדי שיחות, לא שאלו עליי יותר מדי, איך אני מרגישה ומה עובר עליי". כנראה שככה זה כשאבא יוצא לעבודה מוקדם בכל בוקר, אימא עובדת קשה בעצמה בניקוי בתים ואם לא די בכך, את גם אחותו הקטנה של שלומי שבת, זמר מצליח מאוד בפני עצמו.

אלא שאט אט, גם לאה מצאה את מקומה בעולם, יצרה לעצמה שם משלה בסצנת המוזיקה המקומית והפכה לכוכבת בזכות להיטים כמו "תמיד יחכו לך", "רק החיים" ועוד רבים וטובים, שהופיעו באלבומים השונים ובשיתופי הפעולה הרבים שלה. בפרק החדש של ארכיון יוצרים, היוזמה המיוחדת של מפעל הפיס לתיעוד היוצרים הישראלים, היא נזכרת במסלול הקריירה המרתקת שלה ובתחילת הדרך.

"גרנו בצמצום גדול מאוד, בדירת חדר ורק אחר כך הבנתי את זה. אבל גם היינו מאוד מוזיקליים בבית. כל הזמן מתופפים על השולחנות, שרים בפסח ומאלתרים. הכל היה ספונטני, בלי כלי נגינה. ההורים שלנו לא שרו, אבל אבא שלי כן היה רקדן אלוף, עם חוש קצב מטורף".

בצעירותה, שבת מעידה שהתחברה למוזיקת הנשמה של אריתה פרנקלין. שני התקליטים הראשונים שקנתה בחייה היו של מייקל ג'קסון ודיון וורוויק. אלו היו מקורות ההשראה המוקדמים שלה, יחד עם "הרבה סטיבי וונדר וגלדיס נייט. אני מאוד מחוברת לאלתורים שהיא עושה".

בהמשך, היא גם גילתה את המוזיקה הברזילאית והושפעה מהשירים של מתי כספי. לכן, כאשר ראתה בעיתון מודעה שקוראת לזמרות ליווי להגיע ולהיבחן לאלבום החדש של כספי, "ארץ טרופית יפה מאוד" (ההמשך של "ארץ טרופית יפה"), היא עזבה הכל, קפצה על המציאה והצליחה לגבור על כל המועמדות האחרות ולזכות בתפקיד הנחשק: "בהתחלה, הייתי נצמדת לקיר כשהוא היה עובר, מההתרגשות. אחר כך כבר התחברנו", היא נזכרת.

"היציאה שלי הייתה מאוד איטית", מוסיפה שבת. "התבשלתי המון ולקח לי מלא זמן לפרוץ. בשלב מסוים כבר נפרדתי מארקדי דוכין, שגם עזר לי עם השירים בהתחלה, אבל הוא לא יכול היה לסבול את העובדה שאני עובדת על האלבום הראשון שלי בלעדיו, כי הוא הכיר את כל השירים. אז חזרנו לשתף פעולה והוא היה המפיק".

על אחיה שלומי מספרת שבת כי הוא היה הראשון שהחל לנגן בבית, על גיטרה ואילו היא הייתה חסר ביטחון בכתיבת מילים, אז התמקדה במנגינות. באחד המקרים, בהם צעדה בטיול עם דוכין ומיכה שטרית: "מיכה נתן לי פתק להעביר לארקדי, שמאוד אהב את הכתיבה שלו. קראתי את הפתק והיה כתוב בו 'יהיה מה שיהיה, אני עוד אשנה', אז במקום לתת לארקדי, הכנסתי אותו לכיס. אחר כך הלחנתי אותו וכששלומי חזר מחו"ל, השמעתי לו. הוא לא קפץ על זה מיד, אבל בסוף הקליט אותו וזה נורא הצליח".

ומדוע היא עוצמת עיניים כאשר היא שרה? "היו לי כמה קולות לאורך הקריירה. היה לי קול דק וגבוה, אבל אז עישנתי וזה נורא לזמרת לעשן... אלא שהחיבור שלי הוא בכלל לשם, למעלה. בגלל זה אני עוצמת עיניים. הגרון הוא רק חלק מהמקום ממנו הקול שלי יוצא. מה שאתה שומע זו הנשמה".

מועצת מפעל הפיס לתרבות ולאמנות יזמה את ארכיון "תיעוד יוצרים במוזיקה הישראלית", שבו מתארחים כמה מגדולי היוצרים שעיצבו את התרבות הישראלית. "מדובר באחד הפרויקטים המרגשים והחשובים שנעשו עד כה בתרבות הישראלית, שנולד מתוך החזון שלנו לפעול לא רק לתמיכה וסיוע ליצירה חדשה של אמנים הפועלים כיום, אלא גם מתוך דאגה לשימור נכסים תרבותיים", אמרה דולין מלניק, ראש מועצת הפיס לתרבות ולאמנות במפעל הפיס.

מועצת מפעל הפיס לתרבות ולאמנות ויואב קוטנר יזמו את ארכיון "תיעוד יוצרים במוזיקה הישראלית". "מדובר בפרויקט מרגש וחשוב, שנולד מתוך חזון ודאג לשימור נכסים תרבותיים", אמרה דולין מלניק, ראש מועצת הפיס לתרבות ולאמנות במפעל הפיס. יואב קוטנר, "מר מוזיקה ישראלית", יצא למסע תיעוד של יוצרים, זמרים, כותבים, מלחינים, מוזיקאים ו"גיבורי תרבות" והארכיון מאפשר הצצה אל מסעם של אותם אמנים.

לפרויקט "תיעוד יוצרים במוזיקה הישראלית"

יוני רכטר: "רציתי שכוורת ינגנו משהו והם הצביעו נגד. כמעט בכיתי, זה כאב"

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס
  • עוד באותו נושא:
  • לאה שבת
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully