Primary Advertiser

"כולם חושבים שרקדן חייב להיות צעיר. אני בת 47 ועדיין מופיעה. הגוף הוא הכלי שלנו"

בשיתוף מפעל הפיס

25.10.2020 / 12:32

הכוריאוגרפית והרקדנית יסמין גודר ממשיכה ליצור ולהוביל פרויקטים מרתקים בעולם המחול. בפרויקט "סדנת אומן" של מפעל הפיס היא מספרת על עבודתה, החשיבות שיש לאישיות ולאופי של כל רקדן ורקדנית והאופן בו חידשה את היצירה שלה בעקבות הקורונה

בווידיאו: הכוריאוגרפית יסמין גודר מספרת על יצירתה/מפעל הפיס

יסמין גודר היא כוריאוגרפית ורקדנית ישראלית ותיקה ומנוסה, אשר יוצרת ומנהלת את להקת המחול שלה מזה שנים רבות. בשנת 2005 היא זכתה בפרס מפעל הפיס לאמנויות ומדעים ע"ש לנדאו ושנתיים לאחר מכן הקימה את הסטודיו שלה במרכז מנדל לתרבות ביפו.

בפרויקט סדנת אומן של מפעל הפיס, היא מספרת על תפקיד הכוריאוגרפית: "הכוונה היא למישהי שיוצרת מחול, מנהלת להקה או מנהלת פרויקט. היא מנהיגה ומביאה חזון ורעיון, שמתממש ביצירה תנועתית. כוריאוגרפיה יכולה להיות גם לאובייקט. יצירת התנועה יכולה להיעשות בהמון דרכים".

מה התכונות שחשוב שיהיו לרקדנים?

"להישאר גמישים תודעתית. סקרנות וגמישות, יכולת לפגוש את הגוף בכל פעם מחדש. אני גם רקדנית ואנחנו בתחום הזה מגיל צעיר, אנחנו מאומתים עם הגוף שלנו והדרך בה הוא מגיב לביצוע. זה דורש עבודה פנימית עמוקה, להיות מסוגל כל הזמן להישאר פתוחים לאתגרים שזה מציב ולעבוד עם אנשים שהעניין והגירוי שלהם אינסופיים".

איך הרקדנים משפיעים על היצירה?

"יש להם השפעה ענקית על העשייה הכוראוגרפית שלי. מי שנמצא בחדר לוקח חלק מאוד משמעותי מהמקום אליו היצירה הולכת. כל מה שהם מביאים, האישיות, ההיסטוריה, הפיזיות והנוכחות שלהם, הופכים לחלק מחומר ותוכן היצירה. הרבה פעמים כשאני מחליפה רקדנים יש משהו מורכב, כי צריך לעבור את התהליך הזה שוב אחרי שהעבודה כבר קיימת עם אדם ועם אישיות, עולם או פיזיות אחרת. התוכן הוא שלי, במובן של ההנחיה, אבל המשמעות של האישיות והתכנים שכל רקדן ורקדנית מביאים מאוד משפיע".

יש חששות מהתבגרות בעולם המחול?

"אני בת 47 ועדיין מופיעה. הגוף הוא הכלי שלנו והוא משתנה. יש לו סיפורים אחרים, הוא יכול לעשות דברים אחרים וחלק מהחזון שלי הוא שרקדנים יכולים להיות בכל גיל וצורה. זה כמעט סטריאוטיפ שרקדן חייב להיות צעיר, בין 20 ל-40. זה בא מעולם הבלט, אבל מבחינה היסטורית, מרתה גרהאם, ממייסדות המחול המודרני כמו שאנחנו מכירים אותו, רקדה עד גיל מאוד מבוגר. הרבה פעמים יש ערך לצבירת הידע".

איך הקורונה השפיעה על העבודה שלך?

"התבטלה לי הבכורה שהייתה אמורה להיות בגרמניה. הקורונה ממש קטעה את היכולת שלנו להמשיך לעבוד, אבל יצרתי כתגובה לזה וזה פתח אצלי מחשבות לגבי עשייה מחולית. עשינו מופע בסטרימינג. הופענו בזמן אמת וקהל בגרמניה ישב וצפה במופע. לא סתם בחרתי את התחום הזה. אני אוהבת לשמוע ולהרגיש את האדם שנושם לידי, להרגיש את המקום הזה שהוא אפילו טיפה מסוכן בזמן אמת. אי אפשר לערוך דברים במחול וצריך לחפש את הפתרונות האפקטיביים, המעניינים, החיים והסיכונים בסטרימינג וזה מאוד מסקרן אותי פתאום".

מה לא יודעים על מחול?

"יש בלבול ביחס למחול. תופסים אותו כבידור מצד אחד או כמשהו למילייה מאוד מסוים מצד שני. לכולנו יש גוף ומחול זה המפגש של כל אדם עם הגוף, זה לא רק דבר אחד. הייתי רוצה שאנשים יחוו אותו בתוך עצמם, כי זה פותח תודעה וגבולות. המחול הוא מהפכני במהותו וזה המסר שלי".

עידן יניב מפרגן: "דודו טסה הוא קרן אור ייחודית"

לאתר מועצת הפיס לתרבות ואמנות

לעמוד הפייסבוק של מועצת הפיס לתרבות ואמנות

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully