Primary Advertiser

עידן יניב שמע דודו טסה. את החשמל שעבר בגופו הוא לא ישכח לעולם

בשיתוף מפעל הפיס

14.10.2020 / 8:02

הזמר המצליח מחמיא: "טביעת האצבע של דודו מורגשת בכל פן מוזיקלי. בכל פעם שאני שומע את 'הגולה', אני מרגיש חשמל בגוף". ומה הוא חושב שמייצג ומייחד את היוצרים הישראלים?

עידן יניב. ניר פקין
קריירה מוצלחת שנמשכת כבר כעשור וחצי. יניב/ניר פקין

מפעל הפיס, באמצעות מועצת הפיס לתרבות ואמנות, מעניק מדי שנה מאות מענקים לאמנים ויוצרים ויוזם שורה ארוכה של פרויקטים בתחומי התרבות והאמנות. ימי הקורונה הובילו את וואלה! תרבות ומפעל הפיס ליזום את פרויקט "מפרגנים", לחיזוק הסולידריות בקרב אמנים. הפרויקט מספק הזדמנות לפרגן ליוצרים ישראלים אחרים ולהציג לכם, הקוראים, כישרונות מקומיים משלל תחומים.

הזמר עידן יניב נהנה מהצלחה גדולה במוזיקה הישראלית כבר עשור וחצי, מאז פרץ עם השיר "חושב עליה", שכיכב במצעדי הפזמונים של 2006. מאז הספיק יניב להוציא שלל אלבומים וסינגלים, כאשר לאחרונה שחרר את "תרופה לגעגוע" מתוך האלבום החדש שלו.

לאיזה אמן רצית לפרגן - ולמה?

"קשת הסגנונות במוזיקה הישראלית מאוד צבעונית, מגוונת ומלאת השראה. בכל רגע נתון אפשר להתחבר לאומנים שונים, שמרכיבים יחד את פסיפס הפסקול הישראלי. דודו טסה הוא קרן אור ייחודית בנוף המוזיקה שלנו. זמר-יוצר ומוזיקאי בחסד עליון, שממציא עצמו כל פעם מחדש במסע מוזיקלי נדיר. מפרויקט 'דודו טסה והכוויתים', שמספר במחווה מרגשת ועיבודים מודרניים על המוזיקה העיראקית השורשית של סבו ואחיו ועד אלבום 'הגולה' המצוין והבועט, בין 'בסוף מתרגלים להכל' ועד האלבום 'איגרת אל הילדים', שהוא הלחין למילותיו של המשורר אלי אליהו. מהנער משכונת התקווה עם קול הזמיר בתחילת שנות ה-90 ועד לביצוע עוצר נשימה בטקס שירים בכיכר 2019 ל'הולך אדם' - טביעת האצבע של דודו טסה מורגשת בכל פן מוזיקלי שהוא חלק ממנו".

איזו יצירה שלו אתה הכי אוהב?

"אני מוצא חיבור אישי להרבה יצירות של דודו, אבל בעיניי 'הגולה' היא יצירת מופת, לא פחות מכך. אני זוכר את הפעם הראשונה ששמעתי את השיר כשהוא יצא - הייתי באולפן ועבדתי על שיר חדש, ומרוב הדרמטיות שהרגשתי באותו רגע, אמרתי למפיק המוזיקלי שלי שאני מרגיש שלא משנה על מה נעבוד היום באולפן, הראש שלי נוכח ב'הגולה'. הייתי בלא מעט הופעות של דודו, ובכל פעם שהשיר מתחיל להתנגן, אני מרגיש את אותו חשמל בגוף שהרגשתי כששמעתי אותו בפעם הראשונה".

איזה סוג של שיתוף פעולה אומנותי היית רוצה לעשות איתו?

"באלבום הבכורה שלי, 'חושב עליה', דודו מנגן כמעט את כל הגיטרות, בין היתר בסינגלים שיצאו מאותו אלבום כמו 'מבקש רק לשמוח', 'גלגל ענק', 'חושב עליה' ועוד. מבחינתי, כבר אז, כשהייתי בן 18 ותלמיד תיכון, זו הייתה התגשמות חלום. כל שיתוף פעולה עתידי עם דודו יהיה סגירת מעגל מרגשת עבורי, ועוד חלום שיתגשם מאוסף החלומות שלי".

איך ימי הקורונה נגעו בך והשפיעו עליך?

"ימי הקורונה בעיקר גרמו לי אישית 'להיכנס פנימה', להיות יותר קשוב לסביבה הקרובה שלי, למשפחה, לחברים הטובים, ליצור מוזיקה חדשה שמחכה לרגע המתאים בעבורה להיחשף ולצאת לאוויר העולם ולהיות של כולם ולא רק שלי".

מה לדעתך מייצג את היוצרים והיוצרות מישראל?

"ישראל כולה היא בעצם קיבוץ גלויות אחד גדול, ממזרח וממערב, וזה כמובן ניכר באומנות הישראלית, שמושפעת מכל העולם ויוצרת תמהיל מרענן ומיוחד. כיוון שאנחנו מדינה עם אינסוף דרמות פנימיות בתוכנו ולא מעט שמתרחשות סביבנו, זה נותן לנו ייחודיות להסתכל על הדברים בצורה אחרת משאר העולם. לנו יש דברים שהם רק שלנו, לטוב ולרע".

מה אתה רוצה לאחל לתרבות הישראלית?

"אני רוצה לאחל לכולנו קודם כל בריאות. שנדע לראות את הצדדים הטובים בכל דבר, גם אם לפעמים זה מרגיש כבלתי אפשרי. שנחזור בעזרת השם במהרה לבמות ולפגוש את הקהל בהמוניו, להופיע, לשמח, לרגש ולהרגיש שאנחנו עושים את השליחות שלנו על הצד הטוב ביותר. כוחנו טמון באחדותנו".

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully