Primary Advertiser

"השכן שמעון פרס ירד וביקש בנימוס שלא אנגן שעה. זה היה מדהים"

בשיתוף מפעל הפיס

29.10.2020 / 9:43

רמי קליינשטיין נזכר בלהקה שהקים בתחילת הדרך עם ירמי קפלן ובשכן מהקומה למעלה, ברגע בו גילה את כישרון השירה של ריטה ובשינוי שהוביל אותו לכתוב את "תפוחים ותמרים"

רמי קליינשטיין - ארכיון יוצרים - מפעל הפיס. צילום מסך, צילום מסך
השפעות מוזיקליות משתי מדינות. קליינשטיין/צילום מסך, צילום מסך

כבר שנים ארוכות שרמי קליינשטיין הוא אחד הזמרים והיוצרים המוזיקליים האהובים ביותר בישראל. מי שבילדותו דילג מספר פעמים עם משפחתו בין ישראל לארצות הברית, שאב את הסגנונות המוזיקליים של שתי המדינות והפך למלחין, מבצע ומפיק ייחודי, כולל להיטים משלו דוגמת "תפוחים ותמרים", "מתנות קטנות" ועוד ועוד, לצד אלבומים רבים עליהם היה חתום, כולל "ימי התום" של ריטה ואחרים.

"ההורים שלי כנראה קלטו כבר כשהייתי בכיתה א' שאני בקטע המוזיקלי וקנו לי מלודיקה", הוא נזכר בפרק החדש של ארכיון יוצרים, הפרויקט המיוחד של מפעל הפיס לתיעוד המוזיקאים הישראלים. "זה כמו פסנתר, אבל צריך לנשוף כדי שייצא צליל. זה היה הכלי הראשון שקיבלתי ומצאתי שלא הייתי צריך לעבוד או ללמוד עליו כי פשוט ניגנתי עליו את כל מה שיכולתי לשיר. זו הייתה מתנה מבורא עולם. מה שאני שר, אני מנגן".

קליינשטיין מעיד שכלל לא ידע לקרוא תווים תחילה ונדרש ללמוד זאת רק לאחר שכבר ידע לנגן היטב על הפסנתר. לגבי הסגנון המוזיקלי שלו הוא מסביר: "לא גדלתי בגן ישראלי, כמו הילדים שלי נניח, אז באתי למוזיקה בצורה אחרת. ההבנה של מוזיקה היא אחרת אצלי. בשביל האמריקאים יש סולמות שמחים וסולמות עצובים, אבל עבור הישראלים למשל, סולם מינורי יכול להיות מוזיקה שמחה. זה היה שוק תרבותי עבורי, כי מוזיקה ים תיכונים למשל, שהיא שמחה, היא כולה בסולם מינורי".

בעודו עדיין תלמיד תיכון, קליינשטיין כבר הקים את להקת "ליקוי חמה", בין היתר עם ירמי קפלן, שלמד איתו בתיכון בתל אביב: "כל הזמן כתבתי שירים ואחותי הגדולה אמרה לי להפסיק להתעצל ולהקים להקה, אז יצרתי קשר עם ירמי", הוא מספר. "אני הייתי מתאמן בכדורסל והוא היה מגיע למגרש ובועט לשער, אז ידעתי בערך איך הוא נראה. הוא בא אליי, שמע את השירים שלי ונורא התלהב, אז הוא הביא את התופים שלו והתחלנו לעשות חזרות".

החזרות הללו נערכו בסיטואציה מאוד לא שגרתית, לפי קליינשטיין: "אנחנו יושבים באמצע הסלון, בבניין שלי ומעליי גר שר הביטחון שמעון פרס. כמה סבלנות הייתה לו אלינו... מילא פסנתר, אבל עכשיו גם תופים וגיטרה והוא מעולם לא התלונן. לפעמים הוא היה בא ואומר לי 'רמי, יש לי ראיון עם CBS, אני מבקש ששעה וחצי אולי לא תנגן' והייתי עונה שאין בעיה. שר הביטחון יורד אלינו ומבקש מהילד... זה היה מדהים".

את ריטה הוא פגש פחות או יותר באותה תקופה: "בפגישה הרביעית שלנו הלכנו יחד לבלות ולא ידעתי שהיא שרה. ידעתי שהיא רקדנית, ופתאום אני שומע אותה ואומר לה 'ריטה, את שרה מדהים'. זה היה גבוה, נקי ובעצם התחלתי להיות מנטור, לעבוד איתה. היא למדה פיתוח קול והיינו יושבים על המערכת, עבדנו על שירים והייתי פרפקציוניסט מטורף. אם היה זיוף קטן, הייתי משגע אותה. אימא שלי אמרה שאני הורג את הילדה, אבל אמרתי שככה צריך".

הלהיט הגדול שלו, "תפוחים ותמרים", שעזר לו לפרוץ באמצע שנות ה-90 כזמר בפני עצמו, הגיע רק לאחר שקליינשטיין למד משהו חדש: "עשינו מופע בפסטיבל ערד, עם גידי גוב ויהודית רביץ ופתאום הבנתי שהכי מרגש את הקהל זה לראות את גידי ויהודית שרים את השירים הישנים, הישראליים שלהם. הבנתי שאני צריך משהו פשוט, ומשהו התחיל להתנגן בי. רציתי להלחין את זה ומהר מאוד נולד השיר, שבעיניי היה שיר קטן, אבל הוא מאוד נוגע".

מועצת מפעל הפיס לתרבות ולאמנות יזמה את ארכיון "תיעוד יוצרים במוזיקה הישראלית", שבו מתארחים כמה מגדולי היוצרים שעיצבו את התרבות הישראלית. "מדובר באחד הפרויקטים המרגשים והחשובים שנעשו עד כה בתרבות הישראלית, שנולד מתוך החזון שלנו לפעול לא רק לתמיכה וסיוע ליצירה חדשה של אמנים הפועלים כיום, אלא גם מתוך דאגה לשימור נכסים תרבותיים", אמרה דולין מלניק, ראש מועצת הפיס לתרבות ולאמנות במפעל הפיס.

מועצת מפעל הפיס לתרבות ולאמנות ויואב קוטנר יזמו את ארכיון "תיעוד יוצרים במוזיקה הישראלית". "מדובר בפרויקט מרגש וחשוב, שנולד מתוך חזון ודאג לשימור נכסים תרבותיים", אמרה דולין מלניק, ראש מועצת הפיס לתרבות ולאמנות במפעל הפיס. יואב קוטנר, "מר מוזיקה ישראלית", יצא למסע תיעוד של יוצרים, זמרים, כותבים, מלחינים, מוזיקאים ו"גיבורי תרבות" והארכיון מאפשר הצצה אל מסעם של אותם אמנים.

לפרויקט "תיעוד יוצרים במוזיקה הישראלית"

מיקי גבריאלוב: "אריק איינשטיין ביקש שאכתוב לו שירים. אמרתי שאני לא יודע. ענה לי 'גם אני, ננסה יחד'"

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully