Primary Advertiser

הולכות אחרי הלב: הנשים החרדיות שמגשימות את חלומן המוזיקלי

בשיתוף מפעל הפיס

עודכן לאחרונה: 12.3.2023 / 16:16

חלילנית מהר נוף, נגנית קלרינט מבית שמש, קבוצת זמרות מביתר ומתופפת מבני ברק: פרויקט מוזיקלי חדש, בניצוחה של מאיה בלזיצמן ובתמיכת מועצת הפיס לתרבות ואומנות, מביא לקדמת הבמה פסקול נשי-אמוני כמו שמעולם לא הכרתם. שימו אוזן

פרויקט "מנגנות", הוא יוזמה משותפת של מועצת הפיס לתרבות ואמנות. יח"צ,
"המוזיקה מחברת ויוצרת תקשורת עם נשים חרדיות"/יח"צ

בחודש הבא יעלו על במה אחת חלילנית מהר נוף, נגנית קלרינט מבית שמש, קבוצת זמרות מביתר, רכסים וחיפה, פסנתרנית ומתופפת מבני ברק ועוד מוזיקאיות מהזרם החרדי - כחלק ממופע שכולו מוזיקה יהודית-חסידית-מקורית בעיבודים מפתיעים. המופע נוצר במסגרת פרויקט "מנגנות", המלווה קבוצת מוזיקאיות חרדיות, המבקשות להתפתח וליצור במרחב מוזיקלי מותאם.

פרויקט "מנגנות", הוא יוזמה משותפת של מועצת הפיס לתרבות ואמנות. יח"צ,
חלק מתנועה תרבותית ייחודית, שסוחפת את מרחב היצירה החרדי בשנים האחרונות/יח"צ

"כל המהות של המקום הזה הוא לאפשר הזדמנות שווה גם לנשים מאוכלוסיות שונות", מסבירה המנהלת האומנותית של הפרויקט, מאיה בלזיצמן. "אנחנו אמנם לא מדברות את אותה השפה, אבל המוזיקה מחברת ויוצרת עבורי תקשורת עם נשים חרדיות שסביר להניח שלא הייתי מגיעה לדבר איתן במהלך חיי. אני זוכה ללמוד ולהכיר עולם עשיר והן לומדות ממני. בסופו של דבר, שיח על מוזיקה הוא שיח משותף וזהה בכל מגזר".

במרכז הפרויקט החרדי-מוזיקלי פועלות ויוצרות 14 מוזיקאיות חרדיות מכל רחבי הארץ. אחת לשבועיים הן נפגשו עם בלזיצמן, כשלצדה נבחרת מוקפדת של מנטוריות כמו סלעית להב, דניאלה ספקטור, תום דרום ועוד. יחד הן למדו, התגבשו לכדי הרכבים מוזיקליים ויצרו תמהיל מוזיקלי ישראלי חדש למהדרין.

פרויקט "מנגנות", הוא יוזמה משותפת של מועצת הפיס לתרבות ואומנות ועונת התרבות בירושלים. מדובר בחלק מתנועה תרבותית ייחודית, שסוחפת את מרחב היצירה החרדי בשנים האחרונות - מרחב תרבותי שנמצא בתנופת פיתוח משמעותית, מתוך רצון להוסיף את הגוון הקולי הייחודי שלו לפס הקול הישראלי.

פרויקט "מנגנות", הוא יוזמה משותפת של מועצת הפיס לתרבות ואמנות. יח"צ,
"הקהל החרדי הנשי הוא קודם כל קהל שאוהב לצאת. זה קהל שצמא לפאן ואוורור"/יח"צ

גורמים מעולם התרבות מספרים בהתרגשות על הבמה החרדית-נשית, שנמצאת במגמת תנופה שקשה לעצור. בהתאם, האומניות החרדיות צמאות לרכוש מיומנויות חדשות, מתמקצעות ומציבות לעצמן רף גבוה. האתגר של יוצרת חרדית גדול פי כמה וחדוות היצירה נדרשת להתאים את עצמה לאורח החיים וההלכה. התוצאה היא פלטפורמה מקבילה ונפרדת מהערוצים הרשמיים. ועדיין, הן מתעקשות ליצור ולהתחבר אל הקהילה מבלי להתפשר על המרחב הנשי הפרטי שלהן.

"הקהל החרדי הנשי הוא קודם כל קהל שאוהב לצאת. זה קהל שצמא לפאן ואוורור", מוסיפה המוזיקאית שירי נשיא, אחת ממשתתפות הפרויקט. "כל יצירה חרדית אמורה לעבור שני סינונים עיקריים לגבי מה אסור או מותר כי ב"ה יש לנו גדרות הלכתיים שמהווים ערך עליון. אז נכון, לא בכל נושא נוכל לגעת; השירה תהיה מול נשים בלבד ובמחול הלבוש יהיה צנוע ותנועות הגוף יהיו עדינות יותר. אפשר להגיד שהקהל החרדי מאוד חשדן ונרתע משינויים", היא מסבירה. "מצד שני, מדובר בקהל שיודע לזהות איכות כשהוא פוגש אותה. לכן פרויקט 'מנגנות' עושה עבודת קודש מבחינתי. הוא מפגיש קהל חרדי-נשי עם חוויית מוזיקה אחרת וזו מטרת על. מדובר בקהל שעד היום הסתפק בצורות האומנות הקיימות רק כי לא הייתה לו הזדמנות לחוות משהו משמעותי יותר. ואין ראויות מהן לחוויה אומנותית מקצועית ומשובחת".

פרויקט "מנגנות". יח"צ,
פרויקט "מנגנות"/יח"צ

כמו כן, נשיא מתארת הזדמנות ייחודית, כמעט ראשונית, למפגש ומרחב מאפשר למידה, הקשבה וחיפוש. "זו זכות עצומה להכיר וללמוד ממאיה בלזיצמן האגדית. למדנו להביא ביצועים גם מהבטן ולא רק מהראש. ברמה האישית, למדתי לסמוך על עצמי ולמצוא את הרצון האבוד שלי. הפעם למדתי ללכת אחרי הלב".

"מתוך הדיבור על מוזיקה, אנחנו גם מגיעות להבנה והקשבה על דברים אחרים ועמוקים יותר, הרי בסופו של יום, המוזיקה היא שיחה על רגשות וביטוי של מה שקורה לך מבפנים. מתוך המהות של המפגשים, אנחנו מבינות אחת את השנייה ויכולות להכיר טוב יותר זו את זו", מסכמת בלזיצמן.

המופע יתקיים באולם בית מנורה 19.3.23, רחוב מנורה 3, ירושלים.
פתיחת דלתות: 20:00. לפרטים נוספים>>

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס
  • עוד באותו נושא:
  • מפעל הפיס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully