Primary Advertiser

"אחרי 40 שנה החלטנו לא לחכות לחסד של אף אחד": סיפורו של הפרויקט "מרימים ת'רחוב"

בשיתוף מפעל הפיס

עודכן לאחרונה: 16.6.2022 / 7:49

יוצרים ואמנים מכל רחבי ישראל מעבירים סדנאות מהנות לקהל הרחב בשיתוף הקהילה. בתפריט: סדנאות תיאטרון, ליצנות, פנטומימה, ריקוד, בובנאות ועוד. יוזמי הפרויקט: "זו הדרך שלנו להשריש את אמנות הרחוב בתוך הרשויות המקומיות"

"מרימים ת'רחוב" - פרויקט ראשון מסוגו של מועצת הפיס לתרבות ואמנות | קרית ארבע. אסתי פיטוסי,
"מרימים ת'רחוב" - פרויקט ראשון מסוגו של מועצת הפיס לתרבות ואמנות | קרית ארבע/אסתי פיטוסי

"מרימים ת'רחוב" - פרויקט ראשון מסוגו של מועצת הפיס לתרבות ואמנות, בשיתוף עמותת הלאה ואיגוד אומ"צ - אמנים ויוצרים במרחב הציבורי, נערך בימים אלו ברחבי הארץ.

במסגרת הפרויקט, יוצרים ואמנים מכל רחבי ישראל מגיעים לרשויות מקומיות ברחבי הארץ, לצורך קיום סדנאות מהנות בשיתוף הקהילה. באמצעות הסדנאות, התושבים זוכים להכיר לעומק את עולם תיאטרון הרחוב, הליצנות, הקרקס והיצירה הרב תחומית במרחב הציבורי.

בין הסדנאות שנערכות ברחבי הארץ ניתן למצוא סדנאות תיאטרון, ליצנות תיאטרלית, מיומנויות קרקס שונות כמו ג'גלינג ומניפולציית חפצים, פנטומימה, ריקוד ואפילו סדנת בובנאות לבניית בובות יד. הסדנאות מתאימות לכל הגילים - מנערים ונערות בגילאי תיכון ועד לאזרחים ותיקים.

בנוסף, בחלק מהרשויות ייערכו כיתות אמן - הכוללות היכרות וחשיפה לעולם תיאטרון רחוב ולקרקס מודרני.

"מרימים ת'רחוב" - פרויקט ראשון מסוגו של מועצת הפיס לתרבות ואמנות | יפיע. עלי חסארמה,
"מרימים ת'רחוב" - פרויקט ראשון מסוגו של מועצת הפיס לתרבות ואמנות | יפיע/עלי חסארמה

הסדנאות מיועדות לקהל הרחב ומתאימות לכל הגילים

"אנחנו תמיד מחפשים לפאר ולהאדיר את התחום הזה", מסביר גיל בכר, אחד מיוזמי הפרויקט. "הצענו למפעל הפיס כל מיני פרויקטים ובין היתר גם את הפורמט הזה שהמצאנו. אנחנו קבוצה של אנשים עם הרבה ניסיון גם כמנחים, מנהלים, יזמים ופרפומרים, וחשבנו שיהיה נחמד מאוד לקיים פעילות בסגנון הזה דווקא בתקופה הזו של הקורונה, במהלכה לא ניתן היה לקיים אירועי תרבות ואמנות במקומות רבים".

"משבר הקורונה לא פסח עלינו, האומנים והיוצרים", הוסיף דוש בראשי, יוזם נוסף של הפרויקט. "אנחנו יוצרים אמנות רחוב למעלה מ-40 שנה, אבל הרגשנו שלא סופרים אותנו, שאנחנו בתחתית הסולם. אז החלטנו שלא לחכות לחסד של אף אחד וככה נולד לו הפרויקט. זו הדרך שלנו להשריש את אמנות הרחוב בתוך הרשויות המקומיות".

לכל רשות מקומית נבנתה סדרה בת 10 מפגשים, המותאמת לאופי וצורכי הקהילה. הפרויקט מיועד לקהל הרחב ומתאים לכל הגילים: ילדים, מבוגרים, או חברי גיל הזהב, המעוניינים להתנסות בסדנאות שונות במרחב הציבורי.

"משחקים אותה רחוב" היא דוגמה לסדנה המיועדת לאזרחים ותיקים בגילאי 60+, במסגרתה יוכשרו המשתתפים כשחקנים ומפעילים במרחב הציבורי בתחומי התיאטרון, ליצנות, שירה ונגינה, במטרה ליצור מופע רחוב עבור הקהילה בתום הסדנה.

"מרימים ת'רחוב" - פרויקט ראשון מסוגו של מועצת הפיס לתרבות ואמנות | מעלה אדומים. ארי אסנר,
"מרימים ת'רחוב" - פרויקט ראשון מסוגו של מועצת הפיס לתרבות ואמנות | מעלה אדומים/ארי אסנר

"יש גם 35 רשויות ערביות וזה מטורף"

"תחילה, היו כ-130 רשויות שהביעו עניין בפרויקט, והאמת שגם אנחנו וגם במפעל הפיס היו המומים מההיענות. בסופו של דבר 81 רשויות יקחו חלק בפרויקט המבורך כשהמטרה שלנו היא לתת כלים והכוונה למשתתפים בסדנאות כדי שבסופו של דבר הם ירצו להמשיך בפעילות גם מעבר לסדנה. יש גם 35 רשויות ערביות וזה מטורף".

"הסדנאות המובילות ברשויות הערביות הן תיאטרון רחוב על כל מרכיביו, מיומנויות קרקס כמו ג'גלינג ומשחק עם חפצים וליצנות קהילתית הומינטרית", ציין בכר. "כל הדבר הזה חדש לגמרי לחברה הערבית וזה לא מובן מאליו. מדובר בקפיצת מדרגה גדולה מאוד בכל הקשור ליצירת תרבות במרחב הציבורי, דבר שהוא לא מקובל במגזר הזה. יש לציין כי מאחר והנושא חדש מאוד במקומות האלו, אנחנו נתקלים בבעיות ארגוניות וקצת קשיים, אבל בהחלט יש רצון להתפתח בתחום וסקרנות רבה. הכוונה שלנו היא לייצר קבוצות יוצרים מקומיות ורב תחומיות שתוכלנה להמשיך ולפעול במרחב הציבורי עבור הקהילה".

"מרימים ת'רחוב" - פרויקט ראשון מסוגו של מועצת הפיס לתרבות ואמנות | מודיעין. רעות צורף,
"מרימים ת'רחוב" - פרויקט ראשון מסוגו של מועצת הפיס לתרבות ואמנות | מודיעין/רעות צורף

בסוף כל סדרת מפגשים, נערך אירוע סיום הכולל את הצגת התוצרים הסופיים במרחב הציבורי לקהילה, הפתוח לקהל הרחב, כולל הצגות ומופעים שונים. רשימת הסדנאות מופיעה ממש כאן למטה.

רשימת הסדנאות:

• סדנאות תיאטרון למשחק ויצירה במרחב ציבורי.
• סדנאות ליצנות תיאטרלית
• סדנאות מיומנויות קרקס - ג'גלינג, קביים, אווירי/אקרו-באלאנס/מניפולציית חפצים /בובנאות
• סדנאות פנטומימה, ריקוד רחוב ותנועה
• סדנאות ליצנות הומניטארית - מיומנויות עבודה לאזורי אוכלוסייה הנמצאת בחרדה (יישובי קו העימות).
• סדנאות site specific - יצירה לחלל נתון, שימוש יצירתי במרחב ובתפאורה העירונית ליצירה רב תחומית
• סדנאות בובנאות - בניית בובות יד ולמידת טכניקת הפעלת בובות ושילוב בעבודה על דמות הליצן/אמן הרחוב
• כיתות אמן (master class) - היכרות וחשיפה לעולם תיאטרון רחוב וקרקס מודרני בארץ ובעולם

בשיתוף מפעל הפיס
  • עוד באותו נושא:
  • מפעל הפיס
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully