Primary Advertiser

"זה עשה לי זיכרון נורא": רגע השפל שגרם לסולן "הפיל הכחול" לסרב להופיע, עד עכשיו

בשיתוף מפעל הפיס

עודכן לאחרונה: 21.11.2021 / 11:27

לירון אטיה, שנעזר בכיסא גלגלים מאז עבר תאונה בגיל 18 נגע ברבים עם שיריו, אבל אולמות לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות הבריחו אותו מהבמות. לאחרונה, הוא והלהקה חזרו והם יופיעו ב"לילה סגול", המיזם המיוחד של מפעל הפיס להעלאת המודעות לזכויות אנשים עם מוגבלות

הפיל הכחול. יח"צ,
חזרו לבמות. הפיל הכחול/יח"צ

את השיר הראשון שלו "כתב" לירון אטיה בתוך ראשו, בעוד אחד מבין אינספור לילות נטולי שינה, בזמן שהוא שוכב במיטת בית החולים וגופו משותק: "בגיל 18 עברתי תאונת סקי בחרמון. מישהי התנגשה בי במהלך הגלישה שלנו, נפלתי על הצוואר ונפצעתי. מפה לשם, בלי ששמתי לב, אני כבר כמעט חצי מהחיים שלי בכיסא גלגלים", הוא מספר.

אטיה, כיום בן 34, אושפז בעקבות התאונה במשך שנה שלמה והתקשה להתמודד עם המעבר מנער נמרץ לאדם עם מוגבלות: "זה אירוע קשה מאוד ובלתי ניתן לתפיסה, בטח בגיל כזה, וכל יום אחרי ששעות הביקורים היו נגמרות, הייתי נשאר לבד ולא יודע מה לעשות עם עצמי - אז התחלתי לכתוב שירים, שיסבירו לעצמי ולסביבה שלי מה אני מרגיש".

כיוון שלא יכול היה להזיז את הידיים, אטיה חיבר את כל השירים בראשו, לפני שהשמיע אותם לחבריו. כך נולדה להקת "הפיל הכחול", שתופיע ביום שבת, 4/12, בשעה 21:00 במשכן לאמנויות הבמה בבאר שבע, במסגרת אירועי "לילה סגול", מיזם מיוחד של מפעל הפיס בסיוע עמותת שווים, המציין את היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. מנויי הפיס נהנים מהטבה מיוחדת להופעה, וזו תהיה השנה השנייה ברציפות שבמסגרת המיזם, יוארו בניינים מרכזיים ומוכרים בכל רחבי ישראל בצבע סגול לאורך הלילה לכבוד אנשים עם מוגבלות ועל מנת להגביר את המודעות לנושא הנגישות.

"התחלנו להופיע המון והלהקה הצליחה מאוד", נזכר אטיה. "היה באזז והקלטנו קליפים ושירים, אבל היה לי קשה, כי אני בכיסא גלגלים ואף במה בישראל לא הייתה נגישה. זה הגיע למצב בו אפילו לא הייתי עושה באלאנס עם הלהקה לפני הופעות, כי כדי לעלות לבמה הייתי צריך עזרה מארבעה אנשים וזה היה גם מסוכן וגם לא נעים".

חוסר הנגישות הוביל את אטיה, שנהנה מאוד ליצור עם הלהקה שלו, להתחיל לשנוא הופעות, עד שבסופו של דבר "הפיל הכחול" התפרקה אחרי כתשע שנות פעילות: "הייתי חייב להמשיך לעשות מוזיקה, כי בשבילי זה לא היה רק כיף, אלא תלות שפיתחתי. זה הרגיע והעסיק אותי, סידר את המחשבות. אז נלחצתי מאוד כשהלהקה סיימה את דרכה באותה תקופה".

המשכן לאמנויות הבמה - באר שבע - נגישות. יח"צ,
נגישות לאמנים וקהל חשובה. חדר האמנים במשכן לאמנויות הבמה בבאר שבע/יח"צ

במשך כארבע שנים הוא עבד לבדו על אלבום נוסף, עד שלבסוף הוציא אותו ונהנה מהצלחה מרגשת. האלבום צבר קהל, עבר מפה לאוזן ואטיה מספר איך בכל שבוע הוא מקבל תמונות של קעקועים שנעשו בהשראת משפטים מתוך השירים שלו: "המוזיקה ריגשה מאוד את הקהל והתחילו לשאול אותי למה אין עוד הופעות. גם החבר'ה של הלהקה התגעגעו ורצו לחזור ורק אני סירבתי במשך תקופה ארוכה, כי היה לי זיכרון רע מאוד".

מה ששינה את דעתו של אטיה בסופו של דבר הייתה ההחלטה המשותפת של חברי "הפיל הכחול" - מופיעים אך ורק במקומות נגישים, גם לאטיה כאמן וגם לקהל, "שזה הדגש הכי חשוב מבחינתי. כשהלכתי במשך שנים לראות הופעות, הבנתי את הקושי של מי שמגיע בכיסא גלגלים. אתה אמור ליהנות, אבל אף אחד לא יודע להגיד לך אם המקום נגיש, תמיד צריך שיבוא איתך עוד מישהו כדי לעזור ולא פעם שילמתי המון, הגעתי להופעה ועשיתי פרסה הביתה כי לא יכולתי להיות שם. היו מקרים אחרים ששתיתי בירה ואז גיליתי שאין שירותים נגישים ופתאום אתה מוצא את עצמך מת מבושה ועושה על עצמך פיפי באמצע ההופעה".

לכן, כל אדם עם מוגבלות שמגיע היום להופעות של "הפיל הכחול", כמו זו שתיערך במסגרת "לילה סגול" במשכן לאמנויות הבמה בבאר שבע, יודע שהוא יכול להיות רגוע והלהקה גם מובילה יוזמה בשם "נגיש פה", תו מיוחד שאמני ישראל יכולים לפרסם על ההזמנה אחרי שווידאו שהמקום בו מתקיימת ההופעה שלהם אכן נגיש: "אני נלחם על זה היום, כדי שבעתיד יהיה לכולם הרבה יותר טוב", הוא מסכם. "לכן חשוב להופיע במסגרת 'לילה סגול', המיזם של מפעל הפיס ואתר 'שווים'. כי כל מי שיגיע להופעה הזו יידע שהוא חלק ממשהו חברתי מאוד גדול, מעבר לכיף של המוזיקה".

לירון אטיה. בן קונסולוס,
לירון אטיה/בן קונסולוס

מנהל המשכן לאמנויות הבמה בבאר שבע, יגאל רויטמן, מספר שכבר לפני כמה שנים החל המקום להנגיש את הבמה, את חדר האמנים ואת הגישה לקהל, כחלק משינוי בקו המחשבה העירוני, "וכשראינו כתבה על לירון והלהקה, ידענו בדיוק איזה תוכן אנחנו רוצים להביא אלינו לכבוד 'לילה סגול'. אין סיבה שב-2021 אמנים לא יוכלו להופיע וקהל לא יוכל להגיע בגלל חוסר נגישות".

במשכן פועלות כיום גם מערכות מיוחדות לכבדי שמיעה וראייה ונערכות הצגות מותאמות עבורן: "אני מקווה שמעכשיו זו תהיה מסורת, שבכל שנה במסגרת 'לילה סגול' תהיה אצלנו הופעה עם תוכן סביב הנושא הזה ושהקהל יוכל להגיע ולראות אמן עם מוגבלות, שמופיע על הבמה כמו כל אמן אחר".

על שיתוף הפעולה המסקרן הוא אומר: "מפעל הפיס מוביל את היוזמה המבורכת הזוו מסייע לקדם את המופע ואת כל היום החשוב הזה, כדי שנוכל לראות אולם מלא עד אפס מקום ולקדם את המודעות בנושא, כי זה מסר שחשוב מאוד שיעבור לציבור".

להטבה המיוחדת למנויי הפיס להופעה של הפיל הכחול בבאר שבע לחצו כאן>>

לאתר מועצת הפיס לתרבות ואמנות>>

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully