Primary Advertiser

משנה חיים: התוכנית שמביאה צעירים למרכז עולם התקשורת והקולנוע בארץ

בשיתוף מפעל הפיס

עודכן לאחרונה: 10.11.2021 / 14:23

עמותת "רואים רחוק" מלווה בני נוער מוכשרים עד לסיום לימודיהם במוסדות להשכלה גבוהה. הם זוכים להדרכה ממיטב הבמאים בארץ, מגיעים לפסגות שלא חלמו עליהם (פיראס נסאר שכיכב ב"פאודה", מאור לוי ב"בני אור" ועוד רבים וטובים נוספים) ומציגים פנים אחרות בתעשייה

רואים רחוק. נתן דביר,
רואים רחוק/נתן דביר

"זו לא הייתה תקרת זכוכית. זו הייתה תקרת בטון", אומרת מרב דמרי, מנכ"לית עמותת "רואים רחוק", מבית קבוצת קשת, הפועלת כיום בכל רחבי הארץ כדי להוביל שינוי ולאפשר לצעירים מהפריפריה ומאוכלוסיות מוחלשות להשתלב כיוצרים מרכזיים בעולם התקשורת והקולנוע הישראלי, משהו שבעבר נראה בלתי אפשרי לחלוטין.

"רואים רחוק" החל כפעילות חברתית של קשת לפני כשני עשורים, מתוך מטרה להחזיר לחברה. 10 מרכזים הוקמו ברחבי הארץ וסטודנטים לקולנוע לימדו צעירים בקרית שמונה, שדרות, קרית גת, דרום תל אביב ועוד מה זה מצלמה, תסריט, אקטיביזם חברתי וכיצד אפשר לשנות גורל בעזרת הצגת הסיפור האישי שלהם במדיום הייחודי הזה.

במסגרת אותה יוזמה, מיטב הבמאים בתעשייה המקומית תרמו את חלקם וזמנם והגיעו לסדנאות אמן עם אותם צעירים. אחרי הסדנאות, הבמאים היו אלו שהבהירו שמשהו כאן מתפספס: "הם אמרו לנו שיש המון חבר'ה מוכשרים, שרק באים לפרויקט ואז הולכים לדרכם וזה חבל", נזכרת דמרי.

רואים רחוק. יח"צ,
רואים רחוק/יח"צ

כך נולד על בסיס הפרויקט הקיים מיזם חדש - "רואים רחוק". מפעל הפיס, שהיה חלק בלתי נפרד מהחזון, הביצוע והתמיכה הכלכלית עוד מהגלגול הראשון של הרעיון המרתק הזה, נותר שותף מרכזי ומלא: "הם חלק בלתי נפרד מכל התהליך הזה".

מלבד מפעל הפיס, העמותה פועלת בשותפות עם עמותת קרן אדמונד דה רוטשילד והג'וינט ולפני שנה זכתה על פעילותה באות הנשיא למתנדב, המוענק ליחידים וגופים שמייצרים תרומה ייחודית לטובת המדינה והחברה בישראל.

במסגרת "רואים רחוק", מרכז הפעילות הפך להיות הדרכת קבוצות על ידי אותם במאים מובילים, מתוך חזון לא רק להציג בפניהם את המדיום, אלא גם ממש להכניס את הצעירים המוכשרים במקצועות האמנות אל לב עולם היצירה הישראלי מהדלת הראשית, דרך לימודים גבוהים במוסדות השונים. הפרויקט מוסד לבסוף לכדי עמותה ב-2015 ומאז התקיימו למעלה מ-20 קבוצות ומרכזים של מאות בני נוער שעברו הכשרה. כ-100 מתוכם התקדמו לקבוצת הבוגרים וזוכים למלגות ללימודים גבוהים.

המשתתפים בפרויקט הם יוצרים שמתחילים בו את דרכם כבר בגיל 16 וזוכים לליווי ותמיכה עד גיל 26. בשנתיים הראשונות הם עובדים עם הבמאים בכל רחבי הארץ ומתמקצעים בתחומים השונים, דוגמת יצירת קולנוע, כתיבת תסריט, כתיבת מוזיקה ועוד. במסגרת הפעילות הזו, הם יוצאים לסיורים ומוזיאונים, פוגשים יוצרים רבים ולבסוף, מגישים את תסריטי הגמר שלהם.

רואים רחוק. נתן דביר,
רואים רחוק/נתן דביר

לאחר מכן, המצטיינים משתתפים בזמן הצבא בקבוצת הבוגרים וממשיכים לקבל העשרה ייחודית, במטרה להביא אותם כמה שיותר מוכנים ללימודים באוניברסיטאות ובמכללות: "בדרך כלל, מי שהולכים ללמוד אמנות מגיעים מבתים מבוססים ויש להם בכלל את האופציה לחלום על זה כילדים. ב'רואים רחוק' יש לנו צעירים שלא חשבו על זה מעולם וגם אם כן, בטח שלא היו יכולים להשתלב בבתי הספר לאמנות, להצטיין ולהיכנס לתעשייה בלי התמיכה של העמותה", מסבירה דמרי. "השאיפה שלנו היא להכניס פנים ואוכלוסיות אחרות, חדשות, ללימודי הקולנוע, הטלוויזיה והאמנות בארץ". לא סתם הסלוגן של העמותה הוא "אמנים גדולים נולדים בכל מקום".

כל אלו שממשיכים במסגרת "רואים רחוק" ללימודים גבוהים זוכים לליווי מהעמותה לכל אורך הדרך: "זה פרויקט קטן, בוטיקי וכל צעיר הוא עולם ומלואו וזוכה ליחס אישי. לשמחתנו הרבה, רואים הצלחות ויש לנו בוגרים שהפכו לחלק מעולם היצירה המקומי". בין היתר מתגאים בעמותה בפיראס נסאר, שכיכב ב"פאודה", שאדי מרעי ("הנערים", "פאודה"), מאור לוי ("בני אור", "בתולים"), שירז אדרי ("לשחרר את הדב") ועוד רבים וטובים נוספים.

"לנערים שנכנסים ל'רואים רחוק' אין שום מסגרת אחרת שדומה לזה. זה ממש משנה את החיים שלהם ומביא צעירים מוכשרים באמנות משולי החברה למרכז. הם מגשימים את עצמם, משמשים דוגמה בבית שלהם להתגברות על מכשולים ובמקום להיות אנטי-ממסדיים, הם מתחברים לחברה", מסכמת דמרי. "הבוגרים שלנו כמעט שלא נושרים מהלימודים, בזכות הליווי שהם מקבלים ובעיקר, בזכות שינוי התפיסה שלהם את עצמם. דרך הפרויקט, הם לומדים שהם יכולים גם לחלום וגם להגשים את החלומות האלו. הפעילות שלנו גורמת להם להאמין בעצמם".

רואים רחוק. נתן דביר,
רואים רחוק/נתן דביר

מה אומרים בוגרי העמותה?

זופן גבריא, בוגרת העמותה, לומדת בסם שפיגל: "בעיניי, הדבר החזק במפגש שלי עם העמותה הוא האמונה שלה בנו, במטענים שאנחנו מביאים מהבית והחיים האישיים וביכולת להשתמש בזה כיתרון ולמנף את זה ליצירה ולתחושה חזקה של עצמאות וביטחון. בעולם בו האמנות והיצירה מאוד מקוטלגים ומוסללים לאנשים ממעמד מסוים, העמותה נותנת הזדמנות לעוד קולות".

אדוארד שפרוכמן, בוגר העמותה, לומד בניסן נתיב: "העמותה נתנה לי ולעוד רבים כמוני אפשרות לחלום על עתיד אחר, טוב יותר. כנגד כל הסיכויים, אפשרו לי להגשים את עצמי".

סלומון צ'יקול, בוגר העמותה, לומד בסם שפיגל: "יש משהו משותף גדול בתוך הפרויקט - החברות, האהבה והאמונה באנשים, שמראה שאפשר להצליח, מותר לחלום ותמיד יש איך לתקן. אני רואה כמה כוח זה נותן בי ובחבריי לעמותה".

לאתר רואים רחוק>>

לאתר מועצת הפיס לתרבות ואמנות>>

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס
  • עוד באותו נושא:
  • מפעל הפיס
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully