Primary Advertiser

"לקח לי זמן לאזור אומץ ולפנות ליבגניה דודינה, אבל היא ישר התאהבה בסרט"

בשיתוף מפעל הפיס

8.11.2021 / 7:09

אור סיני, שזכתה בפרס בפסטיבל קאן על "אנה" בכיכובה של דודינה, מתכוננת איתה כעת לצילומי הסרט "בית", עליו עבדה במסגרת חממת פיתוח קולנוע עלילתי לנשים בשיתוף מפעל הפיס. בראיון היא נזכרת בחוויות המשמעותיות שעברה בחממה ומקווה שיום אחד הכל יהיה הרבה יותר טבעי

אור סיני - מפעל הפיס. באדיבות המצולמת,
הפיצ'ר הראשון בדרך. אור סיני/באדיבות המצולמת

יש ימים בהם אור סיני מרגישה שהיא "במאית קולנוע", אבל יש גם כאלה בהם התחושה הזו משתנה. כמי שהתאהבה במדיום רק בגיל מאוחר יחסית, היא עדיין בונה לעצמה את הדימוי המחייב הזה, שבא עם התפקיד הכי חשוב בהפקה, אלא שכאשר עובדים על סרט חוצה גבולות, בכיכובה של שחקנית כמו יבגניה דודינה - אין עוד זמן להכנות והתארגנות, וסיני יודעת את זה.

"אני מרגישה שבניתי את המוכנות הזו, להיות במאית ואני מגיעה אליה בצורה מלאה עכשיו, עם הפיצ'ר העלילתי הראשון שלי", היא אומרת. "היום אני מרגישה שאני יכולה לשאת על עצמי סיפור גדול, ארוך ועמוק יותר. אני לומדת להגדיר את עצמי כ'במאית'".

הסרט החדש, "בית", מספר על אישה בשם בלה, עובדת זרה מאוקראינה, שמוצאת פרנסה במשך שנים רבות בביתה של משפחה עשירה מקיסריה. כאשר יום אחד בלה שוברת את ידה ולא יכולה לעבוד, היא נוסעת הביתה, למשפחה שלה ומגלה שהמציאות שונה מאוד מהדרך בה דמיינה אותה.

אור סיני - מפעל הפיס. באדיבות המצולמת,
עדיין לומדת להרגיש במאית באופן קבוע/באדיבות המצולמת

את הסרט, עליו עבדה סיני בחממת פיתוח קולנוע עלילתי לנשים בשיתוף מפעל הפיס, היא תצלם בקיץ הקרוב, בישראל ובאוקראינה, ממנה חזרה לאחרונה אחרי חודשיים של תחקיר. על הדרך שעברה עד לשלב ההכנות הסופיות לצילומים היא מספרת: "החממה הייתה חוויה מדהימה. הסרט שלי מציג גיבורה נשית, שעוברת חוויות נשיות, אז הקונספט של חממת הנשים התאים לי מאוד. הייתי בכל מיני חממות, אבל זו הפעם הראשונה שמרכז העניין באמת היה ביוצרות, מה שסיפק מרחב מאוד נעים ומעודד עבור היצירה הספציפית שלי".

כאמור, את "בית" תוביל על המסך יבגניה דודינה, מהשחקניות המוערכות ביותר בישראל. הקשר בינה לבין סיני נוצר כאשר היא כיכבה בסרט הקצר של הבמאית, "אנה", שנהנה מהצלחה גדולה וזכה ב-2016 בתחרות סרטי הסטודנטים בפסטיבל קאן היוקרתי: "יבגניה הצטרפה ל'אנה' כשאף אחד לא ידע מה זה הולך להיות. היא האמינה בסרט הזה מהרגע הראשון והקשר איתה הפך למיוחד מאוד"

על שיתוף הפעולה הראשון והנוכחי מוסיפה סיני: "היא אישה מדהימה ושחקנית נדירה. ידעתי כל הדרך שאני רוצה אותה, אבל לקח לי זמן לאזור אומץ ולפנות אליה והיא ישר אהבה את התסריט והתמסרה, עשתה המון חזרות ונהנתה ליצור משהו שונה. פחדתי שבגלל שהיא כל כך מנוסה, יהיה לי קשה לכוון אותה, אבל זה ממש לא היה המצב ועכשיו, 'בית' ממש נכתב עבורה. היא מעורבת בכל העשייה שלו וכמובן מגלמת את הדמות הראשית".

אור סיני - מפעל הפיס. באדיבות המצולמת,
הפכו לחברות של ממש. סיני ויבגניה דודינה/באדיבות המצולמת

הבמאית, שגדלה בכפר סבא, גילתה את הקולנוע באמת רק כאשר הגיע הרגע להירשם ללימודים: "חששתי שאם אלך ללמוד 'משהו רציני' באוניברסיטה, כל הפן היצירתי הטבעי שהיה בי פשוט ייעלם". אז היא עברה את המסלול המורכב והתקבלה לסם שפיגל: "כשהזמינו אותי לראיון, ראיתי מהר כמה שיותר קלאסיקות, כדי שיהיו לי בראש שמות של במאים לזרוק, למקרה שישאלו אותי. רק תוך כדי הלימודים הבנתי באמת מה זה קולנוע והרגשתי שהגעתי למקום הנכון".

בעקבות הלימודים והזכייה עם "אנה", היא החלה לחשוב על הפיצ'ר שלה ולעבוד עליו, כאשר במסגרת חממת הנשים של מפעל הפיס, כמה חוויות מיוחדות עזרו להזניק את היצירה קדימה: "קודם כל, המפגש עם מיכל אביעד היה מאוד משמעותי עבורי. מעבר לזה, להיות מוקפת ביוצרות, צעירות, נשים איכותיות, גרם לי להרגיש פחות לבד. אני עדיין בקשר עם כמה מהיוצרות שפגשתי בחממה ובכל פעם שמישהי מאיתנו צריכה משהו, אנחנו מתייצבות לצדה".

כחלק מהזכייה באותו פרס בקאן, גם הפיצ'ר החדש של סיני יוקרן בפסטיבל הענק. בינתיים, היא מסכמת: "חממת הנשים היא פרויקט חשוב, אבל אני מקווה שנגיע ליום בו לא נצטרך יותר מסגרות כאלו. יום בו נשים שמובילות סרטי קולנוע לא יהיו מחזה כזה נדיר. במצב הנוכחי, החממה היא הפתרון הטוב ביותר. היא עוזרת ליוצרות לפתח את הסרט ולא פחות חשוב - היא נותנת לגיטימציה לתכנים שלנו ולמקום של הנשים, מאחורי ולפני המצלמה".

לאתר מועצת הפיס לתרבות ואמנות>>

אור סיני - מפעל הפיס. עדי מוזס,
מתוך "אנה"/עדי מוזס

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully