Primary Advertiser

ספר עד הבית: הבילוי שילדי הפריפריה לא מוכנים לוותר עליו

בשיתוף מפעל הפיס

עודכן לאחרונה: 18.10.2021 / 7:22

עמותת "ספרי מפתח" מפעילה 10 ספריות ניידות ברחבי הארץ, עם דגש על מקומות בהם הגישה של צעירים לספרים ואירועים שונים מוגבלת. בשיתוף מפעל הפיס הוקמו ספריות בלוד וירוחם והן נהנות מהצלחה כבירה. ואיזה מקרה מרגש התרחש במועצה המקומית לקיה?

יום אחד, אנשי עמותת "ספרי מפתח" נשאלו על ידי המועצה המקומית לקיה האם הם יכולים להגיע באופן כמעט מיידי, "מהרגע להרגע". הספרנית הגיעה למקום עם הספרייה הניידת, הקריאה לילדים סיפור ובהמשך, הציעה להם להשתתף במשחק ולצייר את הדבר שגורם להם להכי הרבה כיף בכפר. כל הילדים ללא יוצא מן הכלל ציירו את הספרייה הניידת.

"אין יום בו הספרניות לא שולחות בקבוצת הווטסאפ שלנו הודעות על כך שהן חזרו הביתה עם צמרמורות, אחרי שילד, הורה או מורה פנה אליהן וריגש אותן", מספר גילי ביגר, מנכ"ל העמותה. "בתי הספר והרשויות שאנחנו פועלים בהן לא מוכנות לוותר על הספרייה הניידת".

מפעל הפיס - עמותת ספרי מפתח. מורדי עזריאל,
מגיעים לכל פינה בארץ/מורדי עזריאל

העמותה הוקמה בשנת 2006 והרעיון שעומד מאחוריה הוא שספרים הם ערך עליון בהצלחתו של דור העתיד וכי ישנה חשיבות גדולה לשמירה על ערך הנייר, האותנטיות, המילה הכתובה והשפה. "ספרי מפתח" מפעילה כיום 10 ספריות ניידות, עליהן מנויים למעלה מ-25 אלף ילדים ובני נוער, המתגוררים רובם בפריפריה או בישובים וערים ערביות ומעורבות.

הספריות הניידות הן רב-לשוניות וניתן למצוא בהן אלפי ספרים בעברית, ערבית ואנגלית, כאלו שמתאימים לכל שכבות הגיל השונות. בחמש השנים האחרונות פועלת בהצלחה רבה ספרייה ניידת של "ספרי מפתח" בשיתוף מפעל הפיס בעיר המעורבת לוד, שם תושבים מכל הרקעים מגיעים ונהנים. בשנתיים האחרונות, מפעל הפיס סייע ותמך בהקמת ספרייה ניידת נוספת, בירוחם, אשר בשירותיה משתמשים היהודים המתגוררים בעיר, כמו גם בדואים רבים שמגיעים מהכפרים בסביבה.

מלבד שתי הערים הללו, בתמיכת מפעל הפיס הוקמו גם שלוש ספריות ניידות למגזר הערבי והבדואי, באזור הנגב, אזור הגליל ואזור ואדי עארה (השרון הצפוני):. הספריות הניידות הללו, המשרתות כ-17 יישובים ברחבי הארץ, פועלות אף הן חמישה ימים בשבוע, שמונה שעות ביום וכל יישוב זוכה לביקור שבועי ביום קבוע.

מפעל הפיס - עמותת ספרי מפתח. מורדי עזריאל,
פעילויות, סדנאות וכמובן - שאילת ספרים/מורדי עזריאל

באותם מקומות, במקרה הטוב, קיימת ספרייה ציבורית אחת לכל התושבים ולא לכל הורה יש את האפשרות לקחת אליה את הילד שלו. לכן, הספרייה הניידת מגיעה בכל יום לאזור אחר בעיר, על פי לו"ז קבוע שהתושבים מכירים וכל שעליהם לעשות הוא לצאת מהבתים וליהנות ממגוון האפשרויות שהספרייה מציעה, כולל פעילויות תחת כיפת השמיים (או במבנים סגורים בחורף), שעת סיפור, הצגות ילדים שמושכות המוני צופים, סדנאות שונות דוגמת יצירה, מפגשי סופרים, אנימציה, בובנאות, כתיבה ועוד וכמובן - שאילת ספרים.

כל אחד, בכל גיל, יכול להיות מנוי לספרייה הניידת, לבחור לעצמו ספר אותו הוא לוקח הביתה, להחזיר בשבוע שלאחר מכן ולקחת ספר אחר: "בעולם הדיגיטלי לא קל לחבר את הילדים לספרים, אבל אנחנו מוצאים את הדרכים היצירתיות לעניין אותם. הרעיון של העמותה הוא להנגיש להם את הספרים כמה שניתן ובגלל המחסור בתשתיות שקיים בפריפריה ובחברה הערבית, אנחנו מתמקדים במקומות האלו ומקדישים להם את תשומת הלב שלנו", מסביר ביגר. "למעלה מ-50 אחוז מהפעילות שלנו מתקיימת בחברה הערבית, ללא שום אג'נדה פוליטית, אלא רק מתוך הצורך שנוצר שם".

מפעל הפיס - עמותת ספרי מפתח. מורדי עזריאל,
ילדים רבים לא יכולים להגיע לספריה. אז היא מגיעה אליהם/מורדי עזריאל

"חשוב מאוד שמי שעומד מול הילדים ובני הנוער יתאים לתפקיד", מסכם ביגר את הגורמים המובילים להצלחת הספריות הניידות בכל רחבי הארץ. "כל הצוותים שלנו מקצועיים מאוד, סבלניים ובעיקר - יודעים לקרוא טוב את הילדים ולהבין מה הם רוצים ומה יגרום להם להתקרב ולהתאהב בספרים".

ספריות ניידות למגזר הבדואי והערבי בישראל בשיתוף מפעל הפיס

לדף הפייסבוק של עמותת "ספרי מפתח"

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully