Primary Advertiser

"אחרי שחרור טבריה, הייתי בטוח שאנחנו בדרך לניצחון"

בשיתוף מפעל הפיס

עודכן לאחרונה: 4.10.2021 / 17:43

מיזם האוטוגרפרס, במימון משותף עם מפעל הפיס, מתעד את ההיסטוריה המקומית בקהילות שונות ברחבי הארץ. כמה מהגיבורים שהשתתפו בקרב על טבריה במלחמת יום העצמאות נזכרים בסיפוריהם: "אבא שלי אמר לי - תזכרי את היום, שחרור טבריה, כי זה אירוע גדול"

73 שנים חלפו מאז מלחמת העצמאות, שהתנהלה למען הקמתה ובטחונה של מדינת ישראל הצעירה כנגד כל צבאות ערב.

מיזם האוטוגרפרס, מיזם תיעוד אמנותי בינלאומי המחבר בין הקהילה להיסטוריה הייחודית שלה, קיבל מימון מתקציב מיוחד שמפעל הפיס מקצה לרשויות, לטובת פעילות רווחה וחינוך. המיזם חבר לעיריית טבריה, לשם ליצירת תיעוד מיוחד של שחרור טבריה ב-1948 ויום העצמאות הזה הוא הזדמנות נהדרת להציג את אותם גיבורים, שהקריבו כל כך הרבה עבור כולנו.

דור תש"ח הוא עדות אחרונה לימי קום המדינה ובנייתה ומתוך סיפוריו עולים מסרים על דור לוחמים שהתמודד ללא מדים, לעיתים ללא ציוד ובוודאי שללא ההכשרה המתאימה, אך תמיד התהדר בחוסר מורא או פחד, מתוך אמונה בשליחות ובמשימה שעמדה לפניו - הקמת מדינת ישראל.

האוטוגרפרס - מפעל הפיס - טבריה. באדיבות אהרן אמסלם,
האוטוגרפרס - מפעל הפיס - טבריה/באדיבות אהרן אמסלם

הפרויקט מביא את סיפורם של אבנר חנוכה, אהרן אמסלם, דליה ומרדכי ילוז, יצחק מזרחי (אקא) ומשה יפרח, שהשתתפו כולם במערכה לשחרור העיר, עד הניצחון. חלקם היו לוחמים צעירים בארגון ההגנה ואחרים ילדים ובני נוער שעזבו את בתי הספר כדי לסייע במאמץ. ממרום גילם, הם משתפים בסיפוריהם ומבהירים למתעדים שאסור לקחת כמובנת מאליה את המדינה, עליה נלחמו והגנו.

עד למלחמת העצמאות חיו בטבריה, זה לצד זה, יהודים וערבים. אולם לקראת הכרזת העצמאות של ישראל, המתח בין הצדדים גאה וב-8 באפריל 1948 החלו הקרבות בעיר, בין כוחות ההגנה בסיוע המקומיים, לבין הכוחות הערבים.

"החיים היו קשים מאוד", נזכר חנוכה. "הרבה חנויות לא יכלו לפתוח, משום שהערבים היו תמיד עם אבנים ולפעמים גם יורים. כולנו היינו דרוכים כל הזמן. היינו בבית, מחכים שיקראו לנו. בכל פעם לקחו אותנו למקום אחר".

אמסלם מוסיף: "בתקופת המאבק על טבריה, הקמנו נקודות מניעה של פולשים, בארבע הכניסות. לכל נקודה קראו 'פילבוקס', מבנה משוריין עם חריצים מהם אפשר להוציא את הנשק ולירות".

האוטוגרפרס - מפעל הפיס - טבריה. באדיבות ארכיון הפלמ"ח,
מזח טבריה/באדיבות ארכיון הפלמ"ח

יצחק מזרחי, יליד 1934, היה נער וסייע לכוחות ההגנה: "אני זוכר שהבריטים היו עוברים בסיורים בינינו לבין השכונה הערבית, עם משוריין. יורים צרור כדורים ונעלמים ואנחנו היינו ממשיכים בשגרה שלנו, בעמדות השמירה", ואילו דליה ילוז לא שוכחת את יום פינוי הערבים מהעיר: "יום שחרור טבריה. אבא שלי אמר לי 'תצלמי את זה בעיניים שלך, תזכרי את היום, כי זה אירוע גדול. פתאום כל האזור נפתח וכל החיים בעיר השתנו לגמרי".

אמסלם מסכם: "אחרי זה, הייתי כל כך בטוח שאנחנו בדרך לניצחון. טבריה הוכיחה את עצמה כעיר הראשונה במדינת ישראל שקיבלה את השחרור".

התיעוד הוא נושא שמסקרן רבים, בארץ ובעולם כולו. הוא צוהר להיסטוריה נשכחת ומיזם האוטוגרפרס ייחודי בכך שהוא מאיר בפנינו עדויות וזיכרונות באופן אמנותי, על מנת לעורר השראה ולרתום את הדור הצעיר להצטרפות למשימת התיעוד, כצלמים, כותבים ודוברים בקהילה. בעזרת המיזם ומערכי השיעור הנוצרים מתוכו לומדים הצעירים על העבר המיוחד והמפואר של הקהילה בה הם חיים וכך, מוודאים שאותו עבר לא יישכח.

לפרויקט התיעוד באתר האוטוגרפרס

התיעוד של אבנר חנוכה

התיעוד של אהרן אמסלם

התיעוד של דליה ומרדכי ילוז

התיעוד של יצחק מזרחי (אקא)

התיעוד של משה יפרח

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully