Primary Advertiser

האלבום ששינה ללואי להב את הקריירה והסרט שהציל את זו של אורי ברבש

בשיתוף מפעל הפיס

11.3.2021 / 10:08

לקראת פרסום קול קורא להגשת מועמדות לפרסי מפעל הפיס לאמנויות ומדעים ע"ש לנדאו לשנת 2021, פנינו לארבעה אמנים שכבר זכו, אורי ברבש, שלומי אלקבץ, ענבל פינטו ולואי להב ושמענו מהם על הצמתים המכריעים בקריירה, דרכי היצירה שלהם ועוד

מפעל הפיס פרס לנדאו לואי להב. יח"צ,
האלבום שהוא לא שוכח. להב/יח"צ

השנה האחרונה הזכירה לנו לא לקחת שום דבר כמובן מאליו. כמעט בבת אחת נעלמו מחיי היומיום שלנו לא מעט דברים ובכללם כמובן גם עולם האמנות, אותו אנו מקווים כעת לקבל בחזרה.

בימים אלו מפורסם קול קורא להגשת מועמדות לפרסי מפעל הפיס לאמנויות ומדעים ע"ש לנדאו לשנת 2021, המוענק על ידי מפעל הפיס. לכבוד המעמד המרגש שוחחנו עם ארבעה זוכי עבר בפרס: הכוריאוגרפית ענבל פינטו; הבמאי, תסריטן ושחקן שלומי אלקבץ; הבמאי אורי ברבש; והמפיק המוזיקלי לואי להב, שזכה בפרס ב-2020. ביקשנו מכל אחד מהם להשיב על שאלה הקשורה בתהליך היצירה שלו, ולהעביר שאלה לאחד הזוכים האחרים.

seperator

אורי ברבש - זוכה פרס מפעל הפיס לאמנויות ומדעים ע"ש לנדאו לשנת 2018

מה היה רגע המפנה שלך כיוצר?

"לטוב ולרע, הקולנוע שלי חברתי ופוליטי ואני זוכר תקופות בהן הגעתי למבוי סתום בעשייה ולא הצלחתי בתחביר הקולנועי לספר סיפור או לתת ביטוי לדרמה שרציתי לחשוף, לערכים ולמשמעות שלה. הרגשתי שנכשלתי וכמעט נטשתי את המקצוע. בסוף שנות ה-70' קיבלתי אפשרות ליצור סרט תיעודי על אסיר שמנסה לפתוח דף חדש בחייו והרעיון שלי היה ליצור סדרת סרטים על אנשים שיש להם את הכוח הנפשי והפיזי לעשות זאת. עשיתי תחקיר גדול והתמקדתי באסיר אחד, איתו גם נוצר לי קשר ארוך טווח.

בתהליך הזה נקלעתי למצוקה כיוצר דוקומנטרי. היה לי ברור שכאסיר שישב באגף הכללי והקשה של כלא רמלה, האסיר המשוחרר יצטרך להתמודד עם הסטיגמות, אבל שזירת המאבק האמיתית היא על חיי המשפחה שלו, הקשר המתחדש עם האישה או עם הבן הקטן, איך ללמוד לאהוב ולהיות נאהב. אבל לא רציתי לספר את זה כסרט תיעודי ולהכניס מצלמה לחיים האישיים של האנשים וכך עברתי לקולנוע דרמטי. כתבתי מהסיפור הזה תסריט, שהפך לדרמה הראשונה שיצרתי, 'חתום לכל החיים', סרט שזכה בפרס 'כינור דוד'".

אורי ברבש. אביב חופי
כמעט נטש את המקצוע. ברבש/אביב חופי

ברבש ביקש לשאול את שלומי אלקבץ - זוכה פרס מפעל הפיס לאמנויות ומדעים ע"ש לנדאו לשנת 2017: אם הייתה לך את האפשרות לעבוד על פרויקט בלי שום מגבלות, מה היית עושה?

"אני תמיד שואף לחופש אבסולוטי בתוך היצירה, מקום שיש בו שחרור מוחלט. אז הייתי שמח אם פשוט היו נותנים לי סכום כסף ואומרים 'לך תעשה סרט ובוא ניפגש בעוד שנה עם המוצר המוגמר'. אני לא רוצה להיכנס לכתיבת תסריט ואישורים, פשוט לבוא עם סרט מוכן. אני לא צריך 40 מיליון דולר, אני לא עושה סרטים כאלה יקרים. אני כמובן לא נמצא במקום בו אני מחכה שיתנו לי כסף כדי לעשות משהו, יש לי את השחרור הזה ביצירה שלי, אבל אני מרגיש שצריך להילחם עבורו בכל פעם מחדש".

שלומי אלקבץ. ניר פקין
הכל פוליטי. אלקבץ/ניר פקין

אלקבץ העביר את השאלה שלו לענבל פינטו - זוכת פרס מפעל הפיס לאמנויות ומדעים ע"ש לנדאו לשנת 2003: למה היית מדמה את תהליך היצירה שלך?

"כניסה לחדר חשוך, כשהמפתח בידיים שלי. תהליך היצירה הוא גילוי איטי של כל חלקי החדר והמפתח ליצירה נוגע בשאלות שאני עוסקת בהן בחיי, בחיפוש שלי אחר סוגי הבעה שונים ובמחקר התנועתי. התמונה המלאה מתגלה תוך כדי התהליך. הרקדנים הם הצבעים של היצירה והשפעתם על התהליך משמעותית. הדיאלוג איתם והפרשנות שלהם מאפשרות לי את החיפוש והגילוי. אני אוהבת לשתף פעולה, ומצד שני מאוד אוהבת את השליטה בכל אספקט של היצירה. אני מעצבת את התלבושות והתפאורה, שמקבלים צורה באופן אורגני כחלק בלתי נפרד מההתהוות של התנועה והדמויות".

אויסטר של ענבל פינטו ואבשלום פולק. גדי דגון, מערכת וואלה! NEWS
תהליך היצירה הוא גילוי מתמשך. פינטו על הבמה/מערכת וואלה! NEWS, גדי דגון

פינטו הפנתה את השאלה שלה ללואי להב - זוכה פרס מפעל הפיס לאמנויות ומדעים ע"ש לנדאו לשנת 2020: מה הוביל אותך להפוך למפיק מוזיקלי?

"התאהבתי במוזיקה לראשונה בצעירותי, בזכות אמנים ענקיים כמו אלביס פרסלי. תחילה האמנתי שזה יתפתח לכיוון של מוזיקאי עצמאי, אבל בארצות הברית התחלתי להתעניין בטכנולוגיה ועזבתי קצת את הנגינה. עברתי לעסוק באלקטרוניקה ואולפנים ולא ידעתי עד כמה האלבומים שהפקתי במוזיקה הישראלית, כמו לשלום חנוך למשל, הפכו למשמעותיים. אם יש יצירה אחת שאני חושב שהשפיעה על הקריירה שלי יותר מכל, הרי שהיא 'סוף עונת התפוזים' של להקת תמוז".

seperator

מפעל הפיס פועל לקידום התרבות, האמנות והמדע בין היתר באמצעות הענקת פרסים לאומנים ומדענים אשר הגיעו להישגים משמעותיים בתחומם בעת האחרונה, ותרמו לקידום תחום פעילותם בישראל.

פרסי מפעל הפיס לאמנויות ומדעים ע"ש מיכאל לנדאו מוענקים מזה עשרים שנה. הפרס נחשב לאחד הפרסים היוקרתיים בישראל המזכה כל אמן ומדען ב-150,000 ₪.

ההרשמה למועמדים לפרסי מפעל הפיס לאמנויות ומדעים ע"ש לנדאו לשנת 2021, תפתח ב-14.3.21.

לפרטים והגשת מועמדות - לחצו כאן

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully