Primary Advertiser

"מאות אלפי בעלי מוגבלויות מאזינים לנו": הפרויקט שמוביל שינוי בחברה הערבית

בשיתוף מפעל הפיס

3.12.2020 / 10:33

עוד מלידתו סבל עו"ד עבאס עבאס ממוגבלות חמורה בעיניו. הוא לא נתן לזה לעצור מבעדו והקים את עמותת "אלמנארה" (המגדלור), אשר פרויקט הדגל שלה הוא ספרייה ייחודית בתמיכת מפעל הפיס, בה מוקלטים ספרים בערבית, ומועלים לאינטרנט. סיפור מעורר השראה

עבאס עבאס מפעל הפיס לילה סגול. יח"צ,
עו"ד עבאס עבאס/יח"צ

למתחם "לילה סגול" באתר שווים

עבאס עבאס נולד בנצרת וכבר בגיל צעיר גילו הוריו כי עוד מלידתו הוא סבל ממחלה תורשתית בשם RP, הגורמת למוגבלות חמורה בעיניים. "לשמחתי", הוא מספר, "בזכות התמיכה המשפחתית הצלחתי לממש את הפוטנציאל שהיה טמון בי ולהפוך את המוגבלות שלי למנוף".

למרות המוגבלות, עבאס הצליח לבלוט ולהתקדם בכל שלב בחייו - הוא סיים בהצטיינות תואר ראשון ושני במשפטים באוניברסיטה העברית ולאחר מכן גם תואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת חיפה, לפני שפנה להגשים את "פרויקט חייו", כפי שהוא מכנה זאת - עמותת אלמנארה.

אלמנארה, "מגדלור" בעברית, היא עמותה העוסקת בקידום זכויות של בעלי מוגבלויות בחברה הערבית. היא הוקמה ב-2005 והחלה להפעיל מספר פרויקטים, כמו קידום מודעות לאנשים עם מוגבלויות בקרב תלמידי בתי ספר, אנשי מקצוע והורים והיא סייעה לפתח אנשים עם מוגבלות, להפוך אותם למנהיגים בחברה ולעזור להם לרכוש כלים כמו השכלה גבוהה, כישורי חיים, תעסוקה ועוד. "אנחנו מפעילים לראשונה בחברה הערבית פרויקטים כמו סדנאות לכתיבה יצירתית לאנשים עם מוגבלות או טיולים באופני טנדם, בהם רוכב מקדימה אדם רואה ומאחור אדם שאינו רואה".

ב-3 בדצמבר יתקיים יום המודעות הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות ועמותת אלמנארה כמובן מקדמת את היוזמה הזו. במסגרת "לילה סגול", מיזם משותף של מפעל הפיס, מרכז המועצות האזוריות, מרכז השלטון המקומי ואתר שווים, יוארו עשרות בניינים בכל רחבי ישראל בצבע הסגול באותו ערב ועבאס אומר: "אני רוצה לברך את חברי עידן מוטולה, מקים אתר 'שווים', על היוזמה הזו, כי הנראות מאוד חשובה לנו. להאיר בצבע יפה כמו סגול, צבע שהפך לסמל של אנשים עם מוגבלויות - זה נותן מודעות וחשיפה לנושא".

עבאס עבאס מפעל הפיס לילה סגול. יח"צ,
פרויקט הדגל - הספרייה הדיגיטלית/יח"צ

פרויקט הדגל של אלמנארה הוא הספרייה, בה מוקלטים ספרים בשפה הערבית, ואז מועלים לאתר האינטרנט של העמותה ולאפליקציה: "יש מאות אלפי אנשים עם מוגבלות שמאזינים לספרים האלו, בארץ ובכל העולם", מספר עבאס. "יש לנו מאזינים במדינות ערב והמפרץ והמון תגובות מדהימות בדף הפייסבוק המיוחד שהקמנו לספרייה. פעם התקשרה אליי אישה משבדיה, אימא לשלושה ילדים עיוורים. היא פליטה מהמלחמה בסוריה וברחה משם והיא סיפרה לי שהם כל הזמן מקשיבים לספרים מהספרייה שלנו ושזה עזר לה להעניק לילדים חינוך ולהתמודד עם המצב ונתן למשפחה הרבה אור".

פרויקט הספרייה, שב-2017 אף זכה לפרס ממושל דובאי על היוזמה הטובה ביותר לקידום השפה הערבית והנגישות לקהילת הידע, נתמך על ידי מפעל הפיס ומשרד התרבות והספורט: "מפעל הפיס תומך בנו כספית ופותח לנו דלתות רבות", מסביר עבאס. "מעל הכל, התומך המרכזי שלנו הוא יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי, שהוא מנטור אישי שלי, תמיד מקשיב ועוזר".

לסיכום מבקש עורך הדין להדגיש: "אלמנארה באה להגיד לחברה הערבית להפסיק להסתכל עלינו בצורה של מסכנות ונזקקות, ולתת לנו הזדמנות להשתלב בכל תחומי החיים. אני מבקש מכל חבריי - אם אתם אנשים עם מוגבלות, תאמינו בעצמכם ותוכלו גם אתם למנף את המוגבלות להצלחה. איך אומרים? אם תרצו, אין זו אגדה..."

רוצים לדעת עוד על אירועי "לילה סגול" בישראל? היכנסו לאתר "שווים"

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס
  • עוד באותו נושא:
  • מפעל הפיס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully