Primary Advertiser

שרדו את השואה, עלו לארץ, לחמו בגבורה: המיזם שמנציח את הוותיקים

בשיתוף מפעל הפיס

2.11.2020 / 10:00

מיזם האוטוגרפרס - להשאיר חותם, במימון משותף עם מפעל הפיס, מתעד את התושבים הוותיקים בקהילות שונות ונותן להם במה לספר את ההיסטוריה, כפי שחוו אותה ממקור ראשון. צפו בווידיאו ובתמונות מהתערוכה המרגשת שנערכה לאחרונה בצפת

אחד הדברים המורכבים והחשובים בקהילה הוא הקשר בין התושבים, ותיקים וצעירים. זו בדיוק המשימה אותה מנסה מיזם האוטוגרפרס להגשים.

האוטוגרפרס הוא מיזם בינלאומי, היוצר מפגשים בין אמנים לעדים לאירועים היסטוריים. בעזרת תערוכה נודדת, המבקרים נהנים מתיעוד המקומיים שחיו את ההיסטוריה. כך שנוצר חיבור ייחודי בקהילות.

בישראל, מיזם האוטוגרפרס הציג לאחרונה בפעם השנייה תערוכה בעיר צפת, תחת השם "להשאיר חותם - סיפורה של צפת". ותיקי העיר, שחוו מאורעות רבים, שרדו את השואה, עלו לארץ משלל מדינות, לחמו בגבורה במלחמות ישראל, שבו מן השבי ועוד, תועדו במשך כחודשיים, בהובלת מיזם האוטוגרפרס ובשיתוף המחלקה לשירותים חברתיים של עיריית צפת ומפעל הפיס.

תערוכה צפת מפעל הפיס. עופר בלנק,
התערוכה בצפת/עופר בלנק

חשיבות המיזם עלתה משמעותית בימי הקורונה, כאשר הריחוק החברתי ומצוקת הבדידות פגעו יותר מכל בבני הגיל השלישי. בעזרת המיזם ותיקי העיר נהנו שוב מקשר אנושי והעניקו ראיונות. "נגיף הקורונה הכה בחוזקה והשפעותיו ניכרות בעיקר אצל אוכלוסיית הקשישים. רובם מוצאים עצמם מנותקים ממשפחותיהם ומחיי היומיום שלהם", סיפר שוקי אוחנה ראש עיריית צפת.

"באמצעות מיזם האוטוגרפרס הצלחנו להחזיר את ותיקי העיר למרכז תשומת הלב הציבורית ולאותם לרגעים משמעותיים מחייהם, ולתעד ולשמר את הסיפורים של הפסיפס האנושי המדהים בעירנו. יצירה של שרשרת חברתית חזקה היא קריטית בימים אלו", אמר אוחנה.

שוקי אוחנה, ראש עיריית צפת תערוכה מפעל הפיס. באדיבות מיזם האוטוגרפרס,
שוקי אוחנה, ראש עיריית צפת, נואם בתערוכה/באדיבות מיזם האוטוגרפרס

דרך תמונה וטקסט קצר העבירו המשתתפים את סיפוריהם אל הדור הבא. התכנים מהתערוכה מגיעים לבסוף גם אל מערכת החינוך במקום בו היא מוצגת, לשעת סיפור ולמידה אקטיבית - לא רק מדברים על ההיסטוריה, חווים אותה. התגובות המרגשות של התלמידים מעידות על הצלחת המיזם.

"המיזם שם את המבוגרים בפרונט והם הופכים למוכרים בקרב הצעירים של אותו מקום. פתאום אחד הילדים מטייל עם ההורים שלו, רואה מישהו מבוגר ונזכר שהם נפגשו בבית הספר והוא שמע את סיפורו", מסבירה קרן אור רוזנבאום, מייסדת מיזם האוטוגרפרס.

המימון מגיע ממפעל הפיס, במסגרת תכנית תקציבים של מפעל הפיס לרשויות, לטובת פעילות רווחה וקהילה. המטרה היא לאפשר למיזם להגיע לכל רשות שתהיה מעוניינת להציג אותו. שיתוף הפעולה הזה החל עוד בשנה שעברה ואז גם הוצגה התערוכה הראשונה מבין השתיים בצפת (ברחבי הארץ כבר התקיימו תערוכות רבות) וזכתה לשבחים. בעקבות הקורונה נעשה שדרוג נוסף במיזם וכעת ישנן גם תערוכות דיגיטליות, עם ממשק המותאם ונוח לבני הגיל השלישי. בנוסף, נערכים אירועי זום ושידורים ברשתות החברתיות, בהן המתועדים מקבלים את הבמה להביא את הסיפור שלהם אל הקהל הרחב.

לעמוד התערוכה בצפת

יצחק ורד תערוכה צפת מפעל הפיס. באדיבות מיזם האוטוגרפרס,
יצחק ורד לצד סיפורו/באדיבות מיזם האוטוגרפרס
אסתר ממן תערוכה צפת מפעל הפיס. באדיבות מיזם האוטוגרפרס,
אסתר ממן לצד סיפורה בתערוכה/באדיבות מיזם האוטוגרפרס
תערוכה צפת מפעל הפיס. עופר בלנק,
תערוכה צפת מפעל הפיס/עופר בלנק
תערוכה צפת מפעל הפיס. דרור ארצי,
תערוכה צפת מפעל הפיס/דרור ארצי
תערוכה צפת מפעל הפיס. דרור ארצי,
תערוכה צפת מפעל הפיס/דרור ארצי
תערוכה צפת מפעל הפיס. דרור ארצי,
תערוכה צפת מפעל הפיס/דרור ארצי

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס
  • עוד באותו נושא:
  • מפעל הפיס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully