Primary Advertiser

סיפורו של גיבור: האיש שחזר מהשבי הסורי

בשיתוף מפעל הפיס

4.11.2020 / 10:00

דוד ליבוביץ עלה למוצב החרמון יומיים לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים ומצא עצמו שבוי, סובל מהתעללויות ועינויים. התקווה לראות שוב את בנו הפעוט החזיקה אותו עד ששוחרר לבסוף ושב לישראל. צפו בו מספר את סיפורו במסגרת מיזם האוטוגרפרס, במימון משותף עם מפעל הפיס

בתחילת אוקטובר 1973 נשלח רס"ר דוד ליבוביץ, מיחידת המודיעין 8200, אל מוצב החרמון. תפקידו היה להעביר את יום הכיפורים כמפקד התורן במוצב. הוא לא הכיר את החיילים, אך קיבל על עצמו את המשימה.

יומיים בלבד חלפו ובצהרי שבת הופגז מוצב החרמון, עם פתיחת מלחמת יום כיפור. דוד וכל חיילי המוצב ירו בחזרה, אולם המוצב כותר על ידי חיילי הקומנדו הסורי. חלק מהחיילים נהרגו באותו אירוע, וחלקם, ודוד ביניהם, נלקחו בשבי וצעדו מהחרמון הישראלי אל הסורי, משם הובלו לבית הכלא. דוד ניסה להסתיר את דרגתו והיותו איש מודיעין וטען כי שייך לחיל הקשר, אך כאשר החל להיחקר, התברר לו כי הסורים יודעים את זהותו האמיתית.

דוד ליבוביץ תערוכה צפת מפעל הפיס. קטי ליבוביץ,
דוד ליבוביץ מספר את סיפורו/קטי ליבוביץ

בשל כך, הוא סומן כ"אגוז קשה לפיצוח", מה שגרר מסלול עינויים ממושך מצד חוקריו. במשך חמישה חודשים שהה לבדו בצינוק וסבל מבדידות, קור, רעב והתעללויות: "כמו להיות בקבר בעוד בחיים", נזכר. בסך הכל שהה שמונה חודשים בשבי ורק חלם לראות שוב את בנו הפעוט, עד שלבסוף הגיע השחרור המיוחל והוא שב לישראל.

כיום דוד כבר פנסיונר ומתגורר עם כל משפחתו בצפת. ב-2017 הוענק לו אות הוקרה על פועלו במלחמה, מטעם נשיא המדינה.

סיפור גבורתו של דוד ליבוביץ תועד במסגרת התערוכה של מיזם האוטוגרפרס, "להשאיר חותם בצפת 2020". זו הפעם השנייה בה המיזם, העובר בין ערים שונות בישראל ומספר את סיפורם של ותיקי המקום במבט היסטורי מיוחד, מגיע לעיר צפת.

דוד ליבוביץ תערוכה צפת מפעל הפיס. קרן אור רוזנבאום,
דוד שרד שמונה חודשים בשבי הסורי/קרן אור רוזנבאום

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס
  • עוד באותו נושא:
  • מפעל הפיס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully