Primary Advertiser

השחקן דויד בילנקה מפרגן לבמאי סיני פתר: "הוא יוצר באומץ ומנסה לשנות עוולות חברתיות ופוליטיות"

בשיתוף מפעל הפיס

21.9.2020 / 9:38

שחקן התיאטרון הוותיק מציג את האיש שתחילה היה לו למורה ולאחר מכן, לשותף לדרך: "סיני הגיב למלחמת לבנון השנייה בזמן אמת. יש לו אישיות ייחודית ותיאטרון אקטיביסטי". ואיזה שיתוף פעולה יש ביניהם בימים אלו ממש?

דויד בילנקה מפרגנים מפעל הפיס. יח"צ,
קריירה עשירה בתיאטרון. בילנקה/יח"צ

מפעל הפיס, באמצעות מועצת הפיס לתרבות ואמנות, מעניק מדי שנה מאות מענקים לאמנים ויוצרים ויוזם שורה ארוכה של פרויקטים בתחומי התרבות והאמנות. ימי הקורונה הובילו את וואלה! תרבות ומפעל הפיס ליזום את פרויקט "מפרגנים", לחיזוק הסולידריות בקרב אמנים. הפרויקט מספק הזדמנות לפרגן ליוצרים ישראלים אחרים ולהציג לכם, הקוראים, כישרונות מקומיים משלל תחומים.

דויד בילנקה החל להופיע בהצגות תיאטרון ב-2004 ומאז נהנה מקריירה מצליחה בתיאטראות שונים, כולל תיאטרון תמונע, פסטיבל תיאטרונטו ותיאטרון הקאמרי, בו השתתף בשלל הצגות בעשור החולף. הוא מוכר גם מהצגות ילדים רבות ובטלוויזיה השתתף במגוון תפקידי אורח בסדרות שונות.

לאיזה אמן רצית לפרגן - ולמה?

"אני רוצה לפרגן לבמאי התיאטרון הוותיק סיני פתר. היכרותי הראשונה עם סיני הייתה בבית הספר לאמנויות הבמה 'סמינר הקיבוצים', שם זכיתי ללמוד משחק בהדרכתו. סיימתי את לימודיי לפני כ-16 שנים, אך שיעורי המשחק שלו זכורים לי ככאלה המעודדים את השחקן לצלול אל מעמקי הדמות, תוך מתן ביטוי רגשי וחשיפת רבדים עמוקים באישיותו. בתום לימודיי סיני ליהק אותי להצגה הראשונה שלי בתיאטרון הרפרטוארי. מדובר היה בהפקה ייחודית שעלתה בתיאטרון חיפה - 'גיבורים בעל כורחם' - קברט פוליטי-מוזיקלי בעקבות אירועי מלחמת לבנון השנייה. סיני, בתהליך ייחודי, שאף להגיב בזמן אמת לאירועי המלחמה ולהביא מארג עשיר של קולות ודמויות, החוות על בשרן את השלכותיה וכאביה. לאורך השנים המשכנו לשתף פעולה במספר הפקות מקצועיות וככל שהיכרותנו הלכה והעמיקה, נחשפתי לאישיותו הייחודית ולתיאטרון האקטיביסטי שהוא יוצר באומץ רב, כדי להפנות זרקור לעוולות חברתיות, אנושיות ופוליטיות הקשורות בחיינו כאן ומתוך מטרה לנסות לייצר שינוי".

איזו יצירה שלו אתה הכי אוהב?

"סיני ביים עשרות הצגות בתיאטרון הרפרטוארי, בפרינג' ובפסטיבלי תיאטרון שונים בארץ ובעולם. בשנת 2008 הוא ביים בקאמרי את 'השיבה לחיפה' - מחזה של בעז גאון על פי נובלה מאת הסופר הפלסטיני ע'סאן כנפאני. זאת הייתה הצגה חזקה ונוגעת ללב, המביאה מפגש אנושי ופוליטי טעון, בכיכובה של השחקנית הנפלאה רוזינה קמבוס ז"ל. לאחרונה, ראיתי הצגה חדשה שסיני ביים עם תלמידי שנה ג' בסמינר הקיבוצים - 'אנא מן אל-יהוד'. הצגה מקורית ומלאת הומור על משורר צעיר שמתחיל יום אחד לדבר ערבית במבטא העיראקי של סבו ועל השפעת הגילוי הזה עליו ועל סביבתו הקרובה. ההצגה מציגה בתיאטרון יפו ואני ממליץ בחום לראות אותה".

דויד בילנקה מפרגנים מפעל הפיס. יח"צ,
משתף פעולה עם סיני פתר בימים אלה. בילנקה/יח"צ

איזה סוג של שיתוף פעולה אומנותי היית רוצה לעשות איתו?

"בימים אלו סיני ואני עורכים חזרות למונודרמה בשם 'הגיל הרך'. ההצגה עוסקת במאבטח ממוצא לטיני המתחיל לעבוד במתקן כליאה לילדי מהגרים בלתי-חוקיים ובדילמות המוסריות עמן הוא מתמודד. היינו אמורים לעלות עם ההצגה בבכורה בפסטיבל התיאטרונטו האחרון, אך הוא בוטל בעקבות הקורונה וכעת אנו מחפשים תיאטרון שיאמץ את ההפקה. אני מאחל לעצמי עוד שיתופי-פעולה רבים עם סיני, אמן אמיץ וחרוץ, שתמיד תר אחר חומרים חדשים ליצירה ויוצא עם שחקניו לתהליכים ארוכים של מחקר, אימפרוביזציה, גיבוש החומרים לכדי מחזה וחיפוש השפה התיאטרלית הנכונה לממשו על הבמה".

איך ימי הקורונה נגעו בך והשפיעו עליך?

"רגע לפני פרוץ הקורונה הייתי אמור להתחיל חזרות להפקה חדשה בקאמרי ולהשתתף בפסטיבל התיאטרונטו, שכאמור התבטל. רצה הגורל ועברנו דירה בתקופה הזאת וגם נולד לי בן, שהתווסף לשתי אחיותיו הנהדרות. ניצלתי את הזמן כדי להיות עם משפחתי והמשכתי לכתוב את הסדרה שלי, בתקווה שתופק בקרוב".

מה לדעתך מייצג את היוצרים והיוצרות מישראל?

"יש באמנים הישראליים משהו מאוד פורה. אצל רובם קיים דחף עז לומר משהו ולתת ביטוי לאיזושהי מצוקה או כאב אישיים. חשוב להבין שרובם הגדול של היוצרים והיוצרות בארץ עובדים בתת-תנאים ולעיתים תוך השקעת הון פרטי ביצירתם. הם משקיעים חודשים ארוכים של עבודה עד שהיצירה באה במגע עם קהל ולפעמים יש לזה מחיר אישי וכלכלי כבד".

מה אתה רוצה לאחל לתרבות הישראלית?

"שהממשלה תשקיע הרבה יותר כסף בתרבות, מתוך הבנה שהתרבות היא מקור המזון העיקרי של הנפש וזאת הדרך שלנו, האמנים, לשקף ולבקר תהליכים חברתיים ופוליטיים המתרחשים בארצנו".

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully