Primary Advertiser

"אהוד בנאי לא נותן לרוחות מבחוץ להזיז אותו מהשיר שלו"

בשיתוף מפעל הפיס, בשיתוף מפעל הפיס

15.6.2020 / 11:00

המוזיקאי והשחקן שולי רנד מחמיא במדור "מפרגנים" למוזיקאי אהוד בנאי ("יש לו יכולת מופלאה לספר סיפור בתוך שיר"), לבמאי אלירן מלכה ("ים של כישרון") ולמספר הסיפורים ג'קי לוי ("מזכיר לי את סיפוריו של שלום עליכם"). ובאיזו יצירה הוא חולם ששלושתם והוא ישתלבו יחד?

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת במהלך השנה לקידום כישרונות בתחומי אמנויות הבמה, קולנוע, ספרות, טלוויזיה, שירה ואמנות חזותית. מפעל הפיס יוזם ללא הרף פרויקטים לקידום היצירה ברחבי הארץ ואף מעניק פרסים ליוצרים ולאמנים דוגמת פרס ספיר לספרות, פרס לנדאו לאמנויות ולמדעים ועוד. תקופת ימי משבר הקורונה הובילה את וואלה! תרבות ומפעל הפיס ליזום את פרויקט "מפרגנים" שמחזק את הסולידריות בקרב אמנים ומספק להם הזדמנות לפרגן ליוצרים ישראלים - ולהציג לכם הקוראים כישרונות מקומיים מתחומים שונים.

שולי רנד הוא שחקן, במאי, מלחין, פזמונאי וזמר ישראלי. זכה בשני פרסי אופיר בשנים 1992 ו-2004 ובפרס שר החינוך לתרבות יהודית בתחום מפעל חיים לשנת 2016. בין יצירותיו המפורסמות: הסרט "האושפיזין" (שהוא כתב ובו כיכב), האלבום "נקודה טובה" שהפך לאלבום פלטינה אחרי שמכר תוך חודשים ספורים 50,000 עותקים. בספטמבר 2018 הוציא אלבום אולפן שני בשם "רצוא ושוב", שהפיק אסף תלמודי. באותה שנה שיחק ב"הבלתי רשמיים", סרט מאת אלירן מלכה העוסק בהקמת מפלגת ש"ס. באותה השנה שיחק בסדרה "אוטונומיות" את הרבי מקרייניץ, שליט המדינה החרדית.

אחרי הבמאי גיא נתיב והסופר אתגר קרת, שולי רנד הוא היוצר השלישי שמשתתף במדורנו "מפרגנים", שמהותו - לפרגן ליוצרים ואמנים אחרים ובכך ליצור שרשרת פרגונים ישראלית.

שולי רנד. אלעד ששון,
מפרגן. שולי רנד/אלעד ששון

לאילו אמנים רצית לפרגן - ולמה?

"בתחום המוזיקה יש כל כך רבים וטובים, ותיקים וצעירים, שעושים דברים מדהימים ומעוררי השראה אבל לאהוד בנאי ישנה פינה מיוחדת בחדרי ליבי. גם היכולת המופלאה לספר סיפור בתוך שיר, גם הלחנים שכל כך מותאמים למה שהשיר רוצה לספר, גם היושר הפנימי שלא נותן לרוחות שבאות מבחוץ להזיז אותו כמלוא הנימה מהשיר שלו, מהניגון שלו, מהסיפור שהוא בא לספר לעולם. הצניעות, הענווה, ההומור הדק מן הדק. בקיצור, אהוד.

"בתחום הקולנוע אני צופה עתיד מרתק לתסריטאי והבמאי אלירן מלכה שיצא לי לעבוד איתו בסרט 'הבלתי רשמיים'. ההתבוננות של אלירן על העולם מרתקת ומיוחדת, התפיסה הוויזואלית קצבית, חדשה ורעננה. ההומור, האומץ, הסקרנות האינסופית. אלירן הוא ים של כישרון שלדעתי יהיה קול בולט ומשמעותי בקולנוע ובטלוויזיה שלנו בשנים הקרובות.

"בתחום הספרות רציתי לפרגן לג'קי לוי. אני אוהב סיפורים. אוהב לשמוע, אוהב לספר, אוהב לקרוא והשם הראשון שעלה לי בהקשר הזה הוא של ג'קי. בכל הזדמנות ששמעתי אותו מספר סיפור על הבמה נמתח לי חיוך רחב על הפנים".

טקס פרסי אקו"ם. ניב אהרונסון
לא זז מהניגון. אהוד בנאי/ניב אהרונסון

איזו יצירה שלהם אתה הכי אוהב?

"יש לי פינה חמה להמון שירים של אהוד. האלבומים שלו שליוו אותי במיוחד היו כמובן 'אהוד והפליטים', 'ענה לי' המופלא והאלבום האחרון 'הולך ומתקרב'. מאוד מחזק אותי לראות אמן שלא נכנע בכלום לשינויי הזמן והתקופה וממשיך את שלו בלי למצמץ.

"לפני מספר חודשים התגלגל לידי הספר "כאן לא בית קפה" שכתב ג'קי. צרור סיפורי בית כנסת מקסימים, מפתיעים, חכמים. הם הזכירו לי את סיפוריו של שלום עליכם. יש בהם איזמל מנתחים חד ואהבה גדולה ליהודים שלו.

"אולי נעשה סרט מסע שבו ג'קי ואני נשחק שני זקנים עם אלצהיימר שמנסים להיזכר בסיפור ששמעו פעם. את הסרט ילווה פסקול שיכתוב אהוד בנאי ויביים אותו אלירן מלכה".

אלירן מלכה. עומר מסינגר,
עתיד מבטיח. אלירן מלכה/עומר מסינגר

איך ימי הקורונה נגעו בך?

"ההתעשתות שלי בתקופת הקורונה הייתה מהירה יחסית וזכיתי לנצל את שפע הזמן שניתך עלי ליצירה. גם בתחום המוזיקה וגם השלמתי התחייבויות שהיו לי בכתיבה לקולנוע. בחסד השם תקופה פורה מאוד".

מה אתה רוצה לאחל לתרבות הישראלית?

"אני מאחל לתרבות הישראלית והיהודית שתמשיך לפרוח, לינוק מאוצרותיה העצומים, שתעלה, תפרח, תנגח, תבעט, תחכך, תזקק ותברר את המוץ מתוך התבן".

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס, בשיתוף מפעל הפיס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully