Primary Advertiser

"אולי יהיה איזה מחזמר בכיכובו של שולי רנד"

בשיתוף מפעל הפיס, בשיתוף מפעל הפיס

18.6.2020 / 15:41

הסופר זוכה פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס אתגר קרת מחמיא במדור "מפרגנים" לפזמונאי יענקל'ה רוטבליט, למאייר דויד פולונסקי ולמוזיקאי שולי רנד. "אולי איזה מיוזקל בו שולי יככב, רוטבליט יכתוב את הפזמונים ופולונסקי יעצב את התפאורה", הוא מקווה

אתגר קרת זוכה בפרס ספיר לספרות לשנת 2018. דרור עינב
אתגר קרת זוכה בפרס ספיר 2018/דרור עינב

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תורמת במהלך השנה לקידום כישרונות בתומי אמנויות הבמה, קולנוע, ספרות, טלוויזיה, שירה ואמנות חזותית. מפעל הפיס יוזם ללא הרף פרויקטים לקידום היצירה ברחבי הארץ ואף מעניק פרסים ליוצרים ולאמנים דוגמת פרס ספיר לספרות, פרס לנדאו לאמנויות ולמדעים ועוד. תקופת ימי משבר הקורונה הובילה את וואלה! תרבות ומפעל הפיס ליזום את פרויקט "מפרגנים" שמחזק את הסולידריות בקרב אמנים ומספק להם הזדמנות לפרגן ליוצרים ישראלים - ולהציג לכם הקוראים כישרונות מקומיים מתחומים שונים.

אתגר קרת (52), סופר, מחזאי ותסריטאי, הוא חתן פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס 2018 על ספרו "תקלה בקצה הגלקסיה" וספריו ותסריטיו עובדו לסרטים. ספריו זוכים להצלחה רבה בארץ ובחו"ל, ביניהם "צינורות", "געגועיי לקיסינג'ר", "אניהו", "פתאום דפיקה בדלת" ועוד. במהלך שנות התשעים היה שותף כתסריטאי של שלוש עונות בתוכנית הסאטירה והמערכונים הישראלית "החמישייה הקאמרית" וסרט הביכורים שלו ושל בת זוגו שירה גפן "מדוזות" הוצג בפסטיבל קאן 2007 וזכה בפרס "מצלמת הזהב" היוקרתי.

לאיזה אמן רצית לפרגן - ולמה?

"יש כאן המון אמנים מדהימים וקשה לבחור רק באחד. אני מאוד אוהב את הכתיבה של יענקלה רוטבליט", אומר קרת. רוטבליט הוא מגדולי הפזמונאים והמלחינים במוזיקה הישראלית, וכתב מילים לעשרות שירים ידועים, ביניהם "אמא אדמה", "כמה טוב שבאת הביתה", "אני רואה אותה בדרך לגימנסיה", "קפה טורקי", "שבתות וחגים", "באה מאהבה" ועוד. לצד פועלו כפזמונאי וכעיתונאי, הוציא רוטבליט חמישה אלבומי סולו שאותם הלחין, כתב וביצע בעצמו. "העובדה שהאדם שכתב את 'שיר לשלום' ואת 'חוזה לך ברח' לפני כחמישים שנה ממשיך ליצור, לבקר, ולחדש", מוסיף קרת, "גם היום בפרויקט 'החצר האחורית' הנפלא מראה שבניגוד לגוף שהולך ונחלש עם השנים להט היצירה יכול להמשיך ולהתעצם".

"גם המאייר דויד פולונסקי הוא אמן שלא מפסיק להשתנות ולחפש ולצד האיורים המדהימים שלו לספרי ילדים רבים, שיתופי הפעולה שלו עם ארי פולמן הביאו אותו גם למחוזות האנימציה, הקומיקס והעיצוב אמנותי לתיאטרון, ובכל אחד מהם התוצאה היתה מרהיבה ומרגשת", אומר קרת. כאנימטור ומעצב יצר פולונסקי אנימציה לתכניות טלוויזיה רבות, ביניהן "החרצופים", "קיפודים" ועוד וכן יצר איורים לסרט האנימציה "ואלס עם באשיר" עליו זכה ב"פרס אופיר".

"ברשימה קצרה הזו של יוצרים הנאמנים לעצמם, אני חייב גם לכלול את שולי רנד. זמר, כותב, במאי ואחד השחקנים האהובים עליי בכל הזמנים", אומר קרת. שולי רנד החל את הקריירה שלו בתיאטרון החל ב-1988 בהצגה "קרנבל בוונציה" ופיתח קריירת תאטרון מרשימה, כשבמקביל החל לשחק בקולנוע ובטלוויזיה וזכורות הדמויות שגילם בסרטים דוגמת "החיים על פי אגפא", "אדי קינג" ו"האושפיזין". הקריירה המוזיקלית הענפה שלו משתרעת על פני ארבעה עשורים והוא הוציא שלושה אלבומי סולו. "רנד מצליח באופן מפעים ומעורר הערכה להביא לכל תחומי יצירתו התלבטות פנימית ומורכבות", מוסיף קרת.

יום הזיכרון שירים בכיכר 2011. נמרוד סונדרס
"מצליח באופן מפעים ומעורר הערכה להביא לכל תחומי יצירתו התלבטות פנימית ומורכבות". שולי רנד/נמרוד סונדרס

איזו יצירה שלהם אתה הכי אוהב?

"אני מאוד אוהב את השירים שרוטבליט כתב לשמוליק קראוס, את האיורים של פולונסקי לספר הילדים של שירה, אשתי, "על עלה ועל אלונה" (מודה שאני קצת משוחד) ואת התפקיד המהפנט של רנד בהצגת היחיד "יארצייט" עפ"י סיפור של ש"י עגנון".

איזה סוג של שיתוף פעולה אמנותי היית רוצה לעשות עם האמנים?

"אולי איזה מיוזקל בו שולי יככב וישיר, רוטבליט יכתוב את הפזמונים ופולונסקי יעצב את התפאורה. זה לא יקרה, אבל כיף לדמיין".

איך ימי הקורונה נגעו בך והשפיעו עליך?

"האמת היא שרוב חיי אני לא מתרחק יותר מחמש מאות מטר מהבית ומבלה את מרבית זמני בבידוד מרצון, כך שבימים אלו, יותר משאני חווה שינוי אני מרגיש איך שאר האנושות מתחילה לחיות כמוני ולהבין שאני לא בדיוק מלקק פה דבש".

מפעל הפיס מסייע ומקדם אמנים ויוצרים ישראלים. כיצד היית רוצה לראות אותם פועלים בתקופה מאתגרת זו בה כל מוסדות התרבות מושבתים?

"חשוב שבתקופה מאתגרת שכזו מפעל הפיס ושאר הגופים התומכים בתרבות לא יסתפקו בתמיכה כלכלית באמנים אלא ישקיעו תקציבים ומחשבה בסיוע ליצירה עכשווית והנגשתה לקהל שמנוע מלהגיע לאולמי המופעים ולבימות התיאטרון. הייתי שמח לראות את מפעל הפיס תומך באתרים ספרותיים ברשת ומשקיע, בדומה לקליפים לשירים, בהפקת סרטונים בהם יבוצעו מונולוגים ממחזות, יוקראו שירים, סיפורים וספרי ילדים ויופקו סרטים דוקומנטריים קצרים באופן שירחיב משמעותית את המצאי התרבותי העומד בפני הגולש הישראלי הממוצע".

מה אתה רוצה לאחל לתרבות הישראלית?

"שבתקופה קשה כל כך בה הדמוקרטיה הישראלית מאותגרת על בסיס יומי, התרבות המקומית תדע להמשיך להציק, לחקור ולהקשות ולא תסתפק בדרך הקלה יותר של בידור מתחנף ומרצה".

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס, בשיתוף מפעל הפיס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully