Primary Advertiser

המיזם החברתי שהוליד את הקאבר המיוחד ל-Imagine של לנון

בשיתוף מפעל הפיס, בשיתוף מפעל הפיס

1.7.2020 / 14:00

המיזם החברתי-מוזיקלי "מעבר לקול" מחבר אנשים עם מוגבלות לקהילה ובעקבות הסיוע והמימון של מועצת מפעל הפיס לתרבות ולאמנות הצטרפו למקהלה מכפ"ס שתי מקהלות חדשות. גם בימי הקורונה היצירה נמשכה באופן ייחודי, למרות הבידוד, כשהוקלטה גרסת כיסוי לשירו של לנון. צפו

הפקה: מעבר לקול

בוקר אחד בשנת 1971 התיישב ג'ון לנון ליד פסנתר הסטיינוויי בחדר השינה שבביתו בכפר אסקוט, שנמצא מערבית ללונדון. אשתו יוקו אונו צפתה בו מחבר תו לתו לפי המילים שהוא כתב בעזרתה. כשקם מהפסנתר נולד המנון חדש: Imagine. ישנן גרסאות כיסוי רבות ל"דמיין" של לנון, ובימי הקורונה נוצרה גרסת כיסוי חדשה וקסומה של "מעבר לקול", המיזם החברתי-מוזיקלי שהקים אורי שחר - הן בשל הרכב הזמרים הייחודי והן בשל השימוש בטכנולוגיה שאפשרה זאת.

"לפני כ-15 שנים פגשתי קבוצת אנשים עם מוגבלות שכלית, פלח אוכלוסייה שלא הכרתי מעולם", מספר אורי על הדרך שהובילה אותו להקים את "מעבר לקול", "הבנתי שיש פער עצום בינינו לבינם וכקהילה אנחנו לא מכירים אותם, בניגוד לקהילות אחרות בחברה. רציתי לעסוק בהיבטים החברתיים של המוזיקה ולכן יצרתי פורמט משותף ומשולב".

"מעבר לקול" הוא מיזם שמאגד בתוכו שלוש מקהלות שבהן חברים גם אנשים עם מוגבלות וישנם כ-80 זמרים וזמרות ברחבי הארץ - 20 בעכו, 40 בכפר סבא ו-20 באשדוד. ההחלטה ליצור קהילה משותפת בין אוכלוסיות שונות על רקע שיתוף פעולה וחיבור מוזיקלי חייב את אורי לפתח מודל פעילות ייחודי, כך שכל העוסקים במוזיקה - ממוזיקאים ועד תרפיסטים - יוכלו להקים קהילה שכזו. "יצרתי שיטה", הוא מספר, "כתבתי איך מקימים ומכינים תכנים משותפים ומכיוון שמדובר בפרויקט גדול היה לי ברור שיש צורך בהשתתפות מוסדית".

פנייתו של אורי לפני כשש שנים ל"קרן שלם", שפועלת מטעם הרשויות המקומיות ותפקידה לעסוק במימון פרויקטים עבור אנשים עם מוגבלות ברשויות המקומיות, נענתה בחיוב. המקהלה בכפר סבא הייתה הראשונה שקמה. "לאחר שנתיים חיפשנו שותף נוסף והגענו אל מפעל הפיס", הוא מספר, "הייתה פגישה שבה אמנים שונים מציגים פרויקטים למפעל הפיס, אירח אותנו פאנל שבו צוות של המועצה לתרבות ואמנות של מפעל הפיס. הצגנו את הפרויקט וזה היה עבורם דבר חדש - הפיכת פעילות משותפת לחלק מתרבות הפנאי. מועצת הפיס אהבה, וביקשה שנקים יחד עוד שתי מקהלות חדשות וכיום מפעל הפיס הוא השותף המרכזי בהפעלת מקהלת עכו ומקהלת אשדוד".

מקהלת "מעבר לקול". יעל דותן,
עוד לפני שפרץ נגיף הקורונה החל אורי שחר והצוות להקים אתר תוכן שכולל את כל התוכן המקצועי שעוזר לזמרים ללמוד ולהתאמן גם מהבית. מקהלת "מעבר לקול"/יעל דותן

"הקורונה הפתיעה אותנו, אבל היה ברור שהפעילות לא תיפסק"

"עוד דבר שעשינו בסיוע מפעל הפיס הוא לשתף את הרשויות עצמן בפרויקט. מפעל הפיס הוא המממן העיקרי יחד עם קרן שלם וגם הרשויות שותפות. זאת הדרך שלנו להתניע את הפעילות כפעילות פנאי במרחב העירוני".

עוד לפני שפרץ נגיף הקורונה החל אורי שחר והצוות להקים אתר תוכן שכולל את כל התוכן המקצועי שעוזר לזמרים ללמוד ולהתאמן גם מהבית. "הקורונה הפתיעה אותנו, אבל היה ברור שהפעילות לא תיפסק. אנחנו 100 אנשים, כולל אנשי צוות, ואנחנו בקשר הדוק, אנחנו נוסעים כל שבוע לעכו ולאשדוד ולכפר סבא ולא הייתה לי שום כוונה להפסיק זאת. הבנתי שהאתר הוא ממש כמו מכרה זהב לאמנות - הכול נמצא שם ואפשר לעבוד עם הזמרים ולהמשיך את העבודה מאיפה שהפסקנו".

מקהלת "מעבר לקול". יעל דותן,
"מפעל הפיס מאפשר לנו הוא להחזיק מערך שלם של אמצעי עזר ויוצר לנו קשרים והזדמנויות". מקהלת "מעבר לקול"/יעל דותן

צוות "מעבר לקול" פיתח פורמט טכנולוגי שכולל את פייסבוק, זום ותוכנה נוספת ויחד עם הרכזת החברתית לינוי יחיאלי והמפיק המוזיקלי גל גולני המקהלות עוברות חזרות מהבית במהלך השבוע, כשבימי הקורונה החזרות פתוחות לכל מי שרוצה לשיר יחד עם אחרים. כך בזמן הבידוד הזמרים והזמרות שלחו סרטון שבו הם שרו את "דמיין" של לנון ונוצרה הגרסה הייחודית לשיר.

"מפעל הפיס מאפשר לנו הוא להחזיק מערך שלם של אמצעי עזר", מסכם אורי, "מעבר לצוות העובדים יש לנו ציוד הקלטה, עריכה ואולפן שנודדים איתנו בין המקהלות. אנחנו בקשר רציף עם מפעל הפיס, שלא רק מממן אלא גם יוצר לנו קשרים והזדמנויות ונותן הרגשה של ביטחון".

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס, בשיתוף מפעל הפיס
  • עוד באותו נושא:
  • מפעל הפיס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully