Primary Advertiser

השיר שחיבר את עם ישראל: כשיואב קוטנר פגש את אהובה עוזרי

בשיתוף מפעל הפיס, בשיתוף מפעל הפיס

25.6.2020 / 10:01

השיר "היכן החייל?" ריגש ומרגש ישראלים רבים, ואת השפעתו המוזיקלית שומעים עד היום. צפו באהובה עוזרי המנוחה מתארחת ב"תיעוד יוצרים במוזיקה הישראלית", שיזמה מועצת הפיס לתרבות ולאמנות וקבלו הצצה מרתקת למקורות היצירה של מיטב היוצרים בישראל

"התקליט הזה לא היה מזרחי, עבור הקהל השירים לא היו מזרחיים, גם האשכנזים התחברו", סיפרה אהובה עוזרי ליואב קוטנר, במסגרת פרויקט "תיעוד יוצרים במוזיקה הישראלית", "מבחינה מוזיקלית השיר 'היכן החייל' מזרחי במאה אחוז, אבל מבחינת הקהל זה כבר לא משנה אם זה אשכנזי או מזרחי - פה נהרגו ופה נהרגו, אז כל אחד התחבר לשיר".

מאז 1975, כשיצא אלבומה הראשון "היכן החייל", אהובה עוזרי הייתה להשראה. אישה פורצת דרך מוזיקלית שבישרה את נסיקת הזמר המזרחי וחיבורו אל השינויים החברתיים שהתחוללו בישראל באותה תקופה. גם כשאיבדה את קולה עקב מחלת הסרטן, המשיכה לרגש ביצירתה והפכה למגדלור מוזיקלי לאמנים ישראלים רבים. גם כשהלכה לעולמה ב-2016, בתוך לבם של רבים הדהדו ועדיין מהדהדים "צלצולי הפעמונים" של שירתה.

מועצת מפעל הפיס לתרבות ולאמנות יזמה את ארכיון "תיעוד יוצרים במוזיקה הישראלית", שבו מתארחים כמה מגדולי המוזיקאים והיוצרים שעיצבו את התרבות הישראלית בכלל ואת המוזיקה הישראלית בפרט. עד כה תועדו בו כ-100 יוצרים מרכזיים. מדי שבוע נציג ריאיון עם יוצר אחר, והפעם זו חלוצת זמר המזרחי, אהובה עוזרי המנוחה.

יגאל בשן, יוני רכטר, מתי כספי, דני סנדרסון, אפרים שמיר, צרויה להב, רמי דנוך, אילן וירצברג, שם טוב לוי, שלמה גרוניך, יהונתן גפן, מיקי גבריאלוב, שמרית אור, תלמה אליגון-רוז - זוהי רק רשימה חלקית בהחלט מתוך עשרות היוצרים הישראלים שהתראיינו לארכיון ליוצרים במוזיקה הישראלית, בהנחיית יואב קוטנר ובהפקת חברת "נורמה הפקות בע"מ".

"מדובר באחד הפרויקטים המרגשים והחשובים שנעשו עד כה בתרבות הישראלית, שנולד מתוך החזון שלנו לפעול לא רק בסיוע ליוצרים הפועלים כיום, אלא גם בתיעוד ובשימור של נכסים תרבותיים", אומרת דולין מלניק, ראש אגף תרבות במפעל הפיס. "שמנו בו דגש על שילוב יוצרים מקדמת הבמה לצד כאלו המגיעים מאחורי הקלעים של המוזיקה הישראלית, כולם בעלי חשיבות עצומה לזירת התרבות הישראלית. היצירה היא עמוד השדרה של הפרויקט, אבל הראיונות עצמם חושפים גם סיפורים מרגשים ואנקדוטות משעשעות של היוצרים שלא נחשפו עד היום".

הארכיון שהקימה מועצת מפעל הפיס לתרבות ולאמנות מאפשר לכם הצצה אל מאחורי הקלעים ואופן היצירה של אותם אמנים אשר יצרו מוזיקה נהדרת וכתבו שירים, שהפכו לחלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו. פרויקט התיעוד מכיל בתוכו סדרה של ראיונות אישיים, מרתקים ומקיפים עם היוצרים הללו, שמכניסים אותנו לתוך עולמם ולמקורות היצירה שלהם.

לפרויקט "תיעוד יוצרים במוזיקה הישראלית"

מועצת מפעל הפיס לתרבות ולאמנות ויואב קוטנר יזמו את ארכיון "תיעוד יוצרים במוזיקה הישראלית". "מדובר בפרויקט מרגש וחשוב, שנולד מתוך חזון ודאג לשימור נכסים תרבותיים", אמרה דולין מלניק, ראש מועצת הפיס לתרבות ולאמנות במפעל הפיס. יואב קוטנר, "מר מוזיקה ישראלית", יצא למסע תיעוד של יוצרים, זמרים, כותבים, מלחינים, מוזיקאים ו"גיבורי תרבות" והארכיון מאפשר הצצה אל מסעם של אותם אמנים.

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס, בשיתוף מפעל הפיס
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully