Primary Advertiser

איזה פרגון אדיר קיבלה המועמדת הישראלית לאמי, שירה האס?

בשיתוף מפעל הפיס, בשיתוף מפעל הפיס

30.7.2020 / 10:22

הבמאי והתסריטאי הישראלי זוכה האוסקר גיא נתיב מפרגן לשחקנית שזכתה לכבוד עצום בזכות הסדרה שכבשה את נטפליקס, "המורדת". איזו כוכבת על הוליוודית (גם היא עם קשר ישראלי) היא מזכירה לו?

עריכה: ניר חן

(בווידאו: גיא נתיב מסביר מדוע בחר לפרגן לשירה האס וג'וני ערביד)

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תורמת במהלך השנה לקידום כישרונות בתומי אמנויות הבמה, קולנוע, ספרות, טלוויזיה, שירה ואמנות חזותית. מפעל הפיס יוזם ללא הרף פרויקטים לקידום היצירה הישראלית ברחבי הארץ ואף מעניק פרסים ליוצרים ולאמנים דוגמת פרס ספיר לספרות, פרס לנדאו לאמנויות ולמדעים ועוד. תקופת ימי משבר הקורונה הובילה את וואלה! תרבות ומפעל הפיס ליזום את פרויקט "מפרגנים" שמחזק את הסולידריות בקרב אמנים ומספק להם הזדמנות לפרגן ליוצרים ישראלים - ולהציג לכם הקוראים כישרונות מקומיים מתחומים שונים.

גיא נתיב (46) הוא במאי קולנוע ותסריטאי ישראלי. סרטו "Skin" זכה בפרס האוסקר בקטגוריית הסרט הקצר הטוב ביותר בטקס פרסי האוסקר ה-91. בכך הפך נתיב לבמאי הישראלי השני אי פעם שזוכה באוסקר. לצד האוסקר, זכה נתיב גם בפרס איגוד המבקרים הבינלאומי עבור הגרסה באורך מלא של הסרט. הוא ביים סרטים רבים, שהשתתפו בפסטיבלים בינלאומיים רבים וזכו בפרסים ובביקורות משבחות מכל עבר, ביניהם: מבול, זרים, אופסייד, הבן של אלוהים, אלוהים יקר, Skin (הקצר) ו-Skin (הסרט באורך מלא). מאז 2015 מתגורר נתיב בלוס אנג'לס עם רעייתו, השחקנית והמפיקה ג'יימי ריי ניומן. לשניים שתי בנות.

גיא נתיב הוא היוצר הראשון שמשתתף במדורנו "מפרגנים", שמהותו - לפרגן ליוצרים ואמנים אחרים ובכך ליצור שרשרת פרגונים ישראלית.

גיא נתיב. זיו עמר,
המפרגן הראשון. זוכה האוסקר גיא נתיב/זיו עמר

לאילו אמנים רצית לפרגן - ולמה?

"ראשונה, השחקנית שירה האס. כבר מספר שנים אני עוקב בהשתאות אחרי הקריירה העמוסה של שירה. ראיתי אותה לראשונה בסרט "פרינסס" של טלי שלום-עזר, שם היא הוכיחה שמדובר בכישרון נדיר. בגיל 16 וחצי שירה הצליחה להעביר כל כך הרבה רגש, אינטימיות, כאב ובגרות שהשאירו בי חותם. בקלוז אפ אחד, העיניים של שירה מספרים סיפור מורכב וחשוף ויש לה יכולת אדירה להעביר נרטיב לעיתים ללא דיאלוג. יש לה איכויות שמזכירות את נטלי פורטמן בתחילת דרכה. הפיזיות שלה מתעתעת. היא מגלמת נשים צעירות ופגיעות ומסוגלת להיכנס לדמותה של אישה בשלה ובוגרת וזו היכולת האדירה שלה. מעבר לזה, שירה צנועה, אינטליגנטית, אותנטית, אמיצה ונועזת בהחלטות הקריאטיביות שלה. "המורדת" של נטפליקס היא רק תחילת ההתפוצצות הבינלאומית של השחקנית המוכשרת הזו".

שני, השחקן ג'וני ערביד. "אם פנים של שחקן מסוגלות להעביר כאב של דמות ונרטיב חוצה שפות ותרבויות, ג'וני ערביד הוא האיש. שנים רבות השחקן הצנוע והמוכשר הזה משחק תפקידי משנה בסרטים ובסדרות אבל מעולם לא קיבל תפקיד ראשי, עמוק ומרגש כל כך כמו ב"הנערים" המצוינת של חגי לוי, יוסף סידר ותאופיק אבו ואיל. בעשור החמישי לחייו ג'וני ערביד פורט על נימי הנפש המיוסרת של דמותו של חוסיין אבו חדיר בתוך סיר הלחץ המשפחתי, הפוליטי והאישי מולו הוא עומד. ערביד המזכיר באיכויותיו ובשקט העוצמתי שלו את פיטר מולאן ("קוראים לי ג'ו") ריסק לי את הלב, חדר לתוך הנשמה והתגלה כעילוי של ממש. לצד אדם גבאי, רובא בלאל עספור ושלומי אלקבץ המצוינים, ג'וני הוא המנוע הרגשי של "הנערים" אליו רציתי לחזור שוב ושוב. ההזדהות עם הכאב וחוסר האונים המשווע של אב פלסטיני אל מול המציאות האכזרית היא תוצאה של כתיבה ובימוי מדויקים ומשחק יוצא מן הכלל. נותר רק לקוות שערביד ימשיך לקבל תפקידי אופי מגוונים בקולנוע הישראלי והבינלאומי כדי שנוכל להתמוגג ממנו שוב".

עוד בוואלה!

הבריחה מניו יורק: "המורדת" שוברת את הגדר אל עולם חדש ומבטיח

לכתבה המלאה
הסדרה "המורדת", שירה האס. אניקה מולנר/נטפליקס,
שירה האס ב"מורדת"/אניקה מולנר/נטפליקס

איזו יצירה שלהם אתה הכי אוהב?

"שירה ב"פרינסס" וג'וני ב"הנערים" כמובן".

הסדרה "הנערים" של HBO וקשת, ג'וני ערביד. רן מנדלסון,
"מנוע רגשי". ג'וני ערביד/רן מנדלסון

איזה סוג של שיתוף פעולה אמנותי היית רוצה לעשות עם האמן?

"הייתי שמח לשתף פעולה בעתיד עם ג'וני ושירה בפרויקטים עתידיים כמו גם עם עוד שחקנים ישראלים מוכשרים נוספים".

איך ימי הקורונה נגעו בך?

"ימי הקורונה הם ימי התכנסות, כתיבה של פרויקטים חדשים וקריאה רבה של תסריטים. אני מבלה זמן איכות עם אשתי והילדות עלמה ומילה, אנחנו צופים איתם בסרטי ילדים קלאסיים עליהם גדלנו כמו "אי-טי" "הנסיכה הקסומה" ו"הסיפור שאינו נגמר". עם ג'יימי אנחנו מגלים סרטים זרים ישנים ומעוררי השראה באמצעות אתר criterion. בלוס אנג'לס ובניו יורק אנשי התעשייה מנסים לעשות פגישות עבודה באפליקציית 'זום' כדי לתכנן את הפרויקטים הבאים ליום שאחרי הקורונה, למרות שכולם הפנימו שזה לא יקרה כל כך מהר. אני חייב לומר שהתחושה היא שהולכת להיות התפרצות קריאטיבית אדירה בעולם הטלוויזיה והקולנוע האמריקאיים".

גיא נתיב וג'יימי ריי ניומן , טקס האוסקר 2019. AP
מתכננים את היום שאחרי הקורונה. נתיב וניומן/AP

מפעל הפיס מסייע ומקדם אמנים ויוצרים ישראלים, מה לדעתך מייחד את היוצרים והיוצרות מישראל?

"עם הרבה רצון, כישרון ועבודה קשה, אמנים ישראלים רבים ומצוינים פועלים היום בכל העולם כמעט בכל תחומי האמנות. דווקא בגלל שגדלנו במדינה מאתגרת ובמציאות לא פשוטה בכלל, היוצרים הישראליים מביאים איתם לעולם אותנטיות, אמירה בלתי מתפשרת, ישירות, כנות, מקוריות ואומץ שאין במקומות אחרים".

מה אתה רוצה לאחל לתרבות הישראלית?

"תמיכה ממשלתית תקציבית מלאה ללא סייגים דחיות ומאבקים, וחופש יצירתי מלא בכל המגזרים ללא שום התערבות פוליטית".

מועצת הפיס לתרבות ולאמנות תומכת ומסייעת ליוצרים ואמנים ומעודדת יצירה אמנותית המונגשת לקהלים וקבוצות שונות ומגוונות.
תכנית מועצת הפיס לתרבות ואמנות דינמית ומשתנה, ומאפשרת למגוון רחב ביותר של אמנים להביע את עצמם ולצמוח בתחומי:
אמנויות הבמה אמנות ועיצוב ספרות קולנוע טלוויזיה וניו מדיה ואמנות בקהילה
מפעל הפיס פועל למען קידום התרבות והאמנות בישראל. בואו להכיר >>

בשיתוף מפעל הפיס, בשיתוף מפעל הפיס
  • עוד באותו נושא:
  • גיא נתיב
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully